Universiteit van Amsterdam


Promotie: Games of stake: controle, macht en eigendom in World of Warcraft


Promotie Mediastudies

vrijdag 15 oktober, 12.00 uur

De toonaangevende online game World of Warcraft heeft miljoenen spelers over de hele wereld verleid tot nieuwe manieren van spelen. Het spel stimuleert de spelers namelijk hun eigen spel voortdurend aan te passen aan hun wensen en behoeftes, waardoor er zeer diverse speelvormen ontstaan. Ondanks - of juist dankzij - deze vrijheid ontstaan er constant onderhandelingen over de regels van het spelen tussen verschillende typen spelers onderling, en tussen de spelers en de ontwikkelaar van het spel. Elke groep heeft immers zijn eigen belangen in het spel (stakes), die constant worden behartigd en verdedigd, niet alleen op het gebied van spel en beheer, maar ook op sociaal en technologisch niveau. René Glas behandelde World of Warcraft als een complex sociaal-cultureel fenomeen, dat per definitie in constante ontwikkeling is door het resultaat van deze onderhandelingen tussen de verschillende belanghebbenden. De analyse van deze onderhandelingen, die Glas games of stake noemt, geeft inz icht in de tactieken die worden gebruikt om controle, macht en eigendom in het spel te hebben en/of te houden. Daarmee is zijn onderzoek exemplarisch voor de voortdurende veranderingen in het huidige medialandschap, waar de grens tussen consument en producent steeds sterker ter discussie komt te staan. Dhr. M.A.J. Glas: Games of Stake: Control, Agency and Ownership in World of Warcraft. Promotor is mw. prof. dr. J.F.T.M. van Dijck.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.