Reclame Code Commissie

Pabo-reclame misleidend, onduidelijk welke prijs wordt gewonnen na invullen actiecode

Pabo stuurde per email een actiecode naar een klager uit Baarn. Klager werd gevraagd de actiecode in te vullen op de website van Pabo (www.pabo.nl). Na het invullen van zijn actiecode, verschijnen in twee kolommen respectievelijk vijf codes en vijf geschenken onder elkaar. Eén van de codes in de kolom is gelijk aan de door de klager ingevulde actiecode en wordt direct vermeld naast een hoofd-)prijs.

De Reclame Code Commissie is van mening dat de gemiddelde consument er van uitgaat dat hij het geschenk dat correspondeert met het nummer naast het geschenk heeft gewonnen. Dit blijkt niet het geval te zijn. De klager ontving één van de van de 5 genoemde prijzen en niet specifiek de prijs die vermeld werd naast zijn actiecode. De Commissie heeft daarom geoordeeld dat de reclame-uiting oneerlijk is in de zin van artikel 7 NRC.

Aangezien de voorzitter van de Commissie in juni 2010 Pabo al heeft aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, wordt deze uitspraak onder de aandacht gebracht van een breed publiek.