EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

30 september 2010

Eerste reactie EVO en TLN op regeerakkoord

EVO en TLN zeer gelukkig met extra investeringen in bereikbaarheid en lastenverlichting bedrijfsleven

Verladend en vervoerend bedrijfsleven benadrukt belang van structurele aanpak mobiliteit in Nederland.

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn in een eerste reactie op het regeerakkoord enthousiast over de extra investering op het vlak van mobiliteit. Ook steunen ze de aankondigde lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Het getuigt van lef dat een kabinet kiest voor investeringen in infrastructuur en ondernemerschap. Het akkoord tussen VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV spreekt over een investering van 500 miljoen euro extra per jaar voor de aanleg van infrastructuur. Volgens EVO en TLN gaat deze investering zich dubbel en dwars terugverdienen. Files kosten het goederenvervoer jaarlijks 0,8 tot 1,2 miljard euro. De extra investering in wegen is dus goed voor de economie en werkgelegenheid en daarmee voor de staatskas.

EVO en TLN pleiten bij de aanpak van mobiliteitsproblemen al jaren voor een combinatie van maatregelen op het vlak van bouwen, benutten en beprijzen. Beprijzen is voor dit kabinet voorlopig van de baan. Dit gemis wordt deels opgevangen door de extra investeringen. Naast de extra investering zijn TLN en EVO ook zeer te spreken over de focus van het kabinet om het benutten van de wegcapaciteit te stimuleren. Dit zou wat EVO en TLN betreft bijvoorbeeld kunnen door het stimuleren van flexibelere werktijden.

Door de extra investering in het wegennet en betere benutting kan het verkeersinfarct op korte termijn voor een groot deel worden opgelost. Wel verwachten de verladers en transporteurs dat een rechtvaardige vorm van kilometerbeprijzing op termijn onontkoombaar is.

VVD, CDA en PVV maken een principiële keuze om het bedrijfsleven te stimuleren. TLN en EVO zijn zeer verheugd met deze keuze. Ondernemers zijn immers de ruggengraat van de Nederlandse economie.