Ingezonden persbericht



---

`

PERSBERICHT 24 september 2010

John Cage ­ of what is or might have been
Zondag 3 oktober 2010 in SCHUNCK* en KuS (Kunstencentrum Signe) Ensemble 88 Concertprogramma met verschillende onderdelen, in samenwerking met Esther Venrooy. Gespeeld worden composities van John Cage (1912 - 1991), waraonder zijn Pianoconcert. Gastprogrammeur en -trombonist is James Fulkerson. Met medewerking van jongeren uit het Strijkensemble van SCHUNCK*. Esther Venrooy brengt transducers aan op de glazen platen van de liftschacht in SCHUNCK*. Deze metalen cilinders maken het oppervlak tot klankvlakken en scheppen zo een ruimtelijke compositie. Venrooy gebruikt daarvoor de Voice Pieces van John Cage als basismateriaal. Het programma ziet er als volgt uit Hal om 10.30 u - (tijdens binnenkomst bezoekers) voorprogramma met een uitvoering van Ryoanji van John Cage Danszaal om 11.00 u - performance van de lecture 'Indeterminacy' van Cage Filmzaal om 12.00 u - uitvoering van de composities Five, Sonate, The wonderful Widow of Eighteen Springs en Hymnus van Cage Trapportaal en café om 12.45 u - Installatie Esther Venrooy en pauze Hal om 13.30 u uitvoering van het Pianoconcert van Cage Datum en aanvangstijd: 3 oktober 10.30 u Locatie: SCHUNCK* Toegang: 10,00

(h)ear met Asra - la poupée vivante en Manon de Boer (h)ear is een inititatief van kunstenaar Mike Kramer in samenwerking met Kunstencentrum Signe en Poppodium De Nieuwe Nor en richt zich op experimentele audio research. (h)ear speelt tweeledig in op Cage. Enerzijds met een visueel en audioprogramma van Asra, La poupée vivante van Timo van Luyk (FIN/B) en Raymond Dijkstra (NL). Met windinstrumenten, viool, tapes, glas, contactmicrofoons en allerlei anders spullen scheppen ze eigenzinnige geluidsgebieden vol met drones, feedback en geknars. Anderzijds wordt er een film vertoond van de internationaal vermaarde kunstenares Manon de Boer (1966, India/Brussel). In haar film Two Times 4'33" (2008), die gebaseerd is op John Cage's beroemde compositie uit 1952, is een experiment waarbij Manon de Boer twee performances heeft gefilmd van hetzelfde stuk. De eerste was opgenomen met het geluid van het publiek inclusief de achtergrondgeluiden, terwijl de tweede opname getoond wordt onder complete stilte. De functie van het geheugen heeft daarbij invloed op de waarneming van ruimte en tijd voor het publiek. De kunstenares onderzoekt de impact van de verschillende opnames op de toeschouwer. Datum en tijd: 3 oktober 20.30 u Locatie: Kunstencentrum Signe Toegang: 5,00

SCHUNCK*, Postbus 1, 6400 AA Heerlen, www.SCHUNCK.nl, tel 045 5772200






---- --