Gemeente Eindhoven

Imago Eindhoven opbouwen rond technologie, kennis en design

Scherpe keuzes zijn nodig en geld en capaciteit moeten in een publiekprivaat samenwerkingsmodel worden ingezet om te komen tot een duidelijke en eenduidige citymarketingstrategie.

Dat staat in het rapport van de stuurgroep citymarketing `Citymarketingstrategie in Eindhoven: Wie kiest wordt gekozen' en het raadsvoorstel van de nieuwe citymarketingstrategie dat het college van burgemeester en wethouders naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

Dat past bij de Eindhovense ambitie om als creatieve innovatieregio in 2020 een leidende positie in Europa en een top-10 positie wereldwijd te hebben. Dit hoort ook bij de kabinetsopdracht rond Brainport 2020.

Doelgroepen

Om de ambitie en de citymarketingstrategie bij elkaar te laten aansluiten is er een keuze in primaire en secundaire doelgroepen. Deze keuze is nodig voor een scherp en onderscheidend profiel. Technologisch innovatie bedrijven en onderzoeksinstituten, kenniswerkers, studenten en zakelijke bezoekers zijn de primaire doelgroepen. Zowel Internationaal als nationaal. Secundaire doelgroepen als bezoekers van sport, cultuur en winkels, overige bedrijven en bewoners blijven van groot belang. Zij moeten ook aan hun trekken komen. Niet alleen door citymarketing, maar ook door andere middelen.

Promotie

Om Eindhoven aantrekkelijker en beter herkenbaar te maken, moet worden geïnvesteerd op drie manieren:

* Versterking van de regio door meer aantrekkingskracht en betere concurrentiepositie;

* Externe promotie door promotie, lobby, acquisitie en faciliteren van partners; en

* Interne promotie door de trots en kennis van inwoners en bedrijven te vergroten.

Draagvlak

Het raadsvoorstel en rapport kunnen rekenen op een groot draagvlak in de stad. Interviews en discussies met stakeholders en een Digipanel zijn hiervoor gebruikt. Opvallend is dat de uitkomsten naadloos bij elkaar aansloten. Het is een heldere keuze om het merk Eindhoven op te bouwen rond de thema's technologie, kennis en design.

Uitvoering

Om de nieuwe citymarketingstrategie uit te voeren, is een kwartiermaker nodig. Die moet zorgen voor een nieuw publiekprivaat model en een sluitende begroting van publiekprivaat geld van Eindhoven Marketing. Doel is minder versnippering, bundeling van krachten, effectievere uitvoering en doelmatiger werken. Het college vraagt de raad 150.000 euro om dit op poten te zetten. In 2011 legt het college een voorstel voor aan de raad over een nieuw organisatiemodel en de gemeentelijke rol daarin.