TNS Nipo - Nederlands gezin wil meer quality time in de ochtend

04/10/2010 11:15

Kellogg's Nederland BV

P e r s b e r i c h t

TNS Nipo- Nederlands gezin wil meer quality time in de ochtend

69% van de gezinnen doordeweeks in tijdnood

's-Hertogenbosch - 4 oktober 2010. Uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Kellogg's naar ochtendrituelen en ontbijtgewoontes van Nederlandse gezinnen blijkt dat ruim tweederde van hen 's ochtends in tijdnood komt. Respondenten willen 's ochtends meer quality time door met het gezin te ontbijten, maar slechts 14% slaagt hier ook echt in. Opvallend is dat bijna alle gezinnen inmiddels wel weten dat het ontbijt belangrijk is als goede start van de dag. Het belang van afwisseling in het ontbijt blijft vaak echter onderbelicht. Morgen start Kellogg's de campagne Wake Up Call met als doel het bewustzijn van meer kwaliteit rond het ontbijt onder Nederlandse gezinnen te vergroten.

Hectische ochtenden

69% van de Nederlandse gezinnen komt doordeweeks in tijdnood. Voor gezinnen met jonge kinderen (t/m 12 jaar) geldt dit met 74% nog vaker. Belangrijkste redenen zijn het getreuzel van de kinderen of zelf te laat opstaan. Van de ondervraagden die de wekker snoozen slaat 63% de wekker meer dan 1 x uit. Ondanks het tijdgebrek geeft men het ontbijt niet op: 8 op de 10 gezinnen ontbijt elke doordeweekse dag.

Gebrek aan quality time in de ochtend

Een haastig ontbijt lijkt eerder regel dan uitzondering: 85% maakt het ontbijt klaar in minder dan 10 minuten. 55% nuttigt vervolgens het ontbijt in 9 minuten of minder! Vaak ontbijt men in combinatie met andere activiteiten, zoals: lezen, TV kijken, of het ontbijt, dan wel de lunch klaarmaken voor anderen (resp. 26%, 23%, 19% en 18%). Slechts 16% combineert het ontbijt niet met andere activiteiten. Een rustig, gezamenlijk ontbijt schiet er dus vaak bij in. Dit terwijl het ontbijt bij zowel ouders als kinderen in de top-3 van favoriete ochtendactiviteiten staat, en bijna 60% aangeeft dit het liefst samen te doen. Slechts 14% van de gezinnen slaagt hier daadwerkelijk in. Een kwartiertje eerder opstaan en de wekker niet 1 of meer keren uitslaan lijkt hiervoor een eenvoudige oplossing.

Wake Up Call voor meer tijd en afwisseling

Als marktleider op het gebied van ontbijtgranen wil Kellogg's een bijdrage leveren aan de invulling van een gemakkelijk, gezellig en voedzaam ontbijtmoment. Afwisseling speelt daarbij een belangrijke rol. Met de Wake Up Call campagne wil Kellogg's ook de jongere doelgroep bewust maken van het belang van een leuk en voedzaam ontbijt. Daartoe is de Kukelequiz ontwikkeld: een laagdrempelige, specifiek op kinderen gerichte online quiz op www.kelloggs.nl, waarvan een introductie ook op de achterkant van Kellogg's verpakkingen is te vinden. De Wake Up Call actie wordt tevens ondersteund op de radio. De campagne start deze week en loopt de hele maand oktober.

Onderzoeksresultaten TNS NIPO

Het onderzoek is uitgevoerd in juli 2010 en was gericht op Nederlandse gezinnen met jonge kinderen (t/m 15 jaar). In de bijlage treft u het factsheet met de belangrijkste onderzoeksresultaten.

Over Kellogg's

0ntbijtspecialist Kellogg's is meer dan 100 jaar geleden opgericht vanuit de overtuiging 'bijdragen aan een betere gezondheid voor iedereen'. Ontbijt speelt een belangrijke rol binnen ons totale voedingspatroon. Daarom streeft Kellogg's ernaar om het bewustzijn rond voedzaam, gemakkelijk en gezellig ontbijten te helpen vergroten. De Wake Up Call campagne is een van de initiatieven die daaraan bijdraagt. Kellogg's is een wereldwijde onderneming met meer dan 30.000 werknemers. Het brede assortiment ontbijtgranen wordt in 19 landen geproduceerd en in meer dan 180 landen verkocht. Kijk voor het beleid en de producten van Kellogg's in Nederland ook eens op onze vernieuwde website: www.kelloggs.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.kellogs.nl