Onderwijs is positiever over competentiegericht beroepsonderwijs

04/10/2010 13:33

Colo, Samenwerkende Kenniscentra voor Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven

Mbo docenten en ondersteunend personeel zijn ten opzichte van vorig jaar positiever over het competentiegericht beroepsonderwijs en de invoering hiervan. Dit blijkt uit de enqu(ee)te van Colo, de vereniging van samenwerkende kenniscentra voor beroepsonderwijs en bedrijfsleven, die voor het derde achtereenvolgende jaar onder bezoekers van Competent City is gehouden. Twee jaar geleden vond nog de helft van de respondenten dat de invoering niet voorspoedig verliep. Tevens blijkt dat de respondenten van mening zijn dat de kwalificatiedossiers voldoende ruimte bieden om eigen werkvormen te kiezen. Ben Rijgersberg, directeur Colo, maakte de resultaten van deze enqu(ee)te vandaag bekend bij de opening van Competent City in Ede, hét evenement rond de vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs.

Goede basis

Net als vorig jaar vinden de respondenten dat de kwalificatiedossiers een goede basis bieden voor het organiseren van het onderwijs. De dossiers zijn sterk verbeterd, al blijven er nog verbeterpunten. De respondenten rekenen af met de hardnekkige mythe dat de kwalificatiedossiers onvoldoende ruimte bieden om eigen werkvormen te kiezen. Ze wijzen er wel op dat van de ervaringen uit het veld meer gebruik moet worden gemaakt.

Gevolgen financiële crisis

Volgens een meerderheid van de respondenten heeft de financiële crisis grote invloed gehad op het aantal beschikbare stageplaatsen en leerbanen. De kenniscentra hebben deze tekorten aan stageplaatsen en leerbanen met Iandelijke en regionale activiteiten het hoofd kunnen bieden. Bijvoorbeeld met de website Stagemarkt.nl. Uit de enqu(ee)te blijkt overigens dat nog niet alle docenten en deelnemers deze website te kennen. De resultaten van de enqu(ee)te zijn te vinden op www.colo.nl.

Begrippen uitgelegd

De kwalificatiestructuur bestaat uit kwalificatiedossiers voor alle diploma's in het mbo en is de basis voor het competentiegericht beroepsonderwijs. De dossiers zijn gebaseerd op beroepsbeschrijvingen. Onderwijs en bedrijfsleven stellen de dossiers samen op.






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,