Rijksoverheid
Datum 4 oktober 2010
Betreft Kamervragen van het lid Spekman (PvdA)
Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid Spekman (PvdA)
over de toegepaste beslagvrije voet.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
J.P.H. Donner
Vragen van het lid Spekman (PvdA) aan de minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over de toegepaste beslagvrije voet. (Ingezonden 16 september
2010)
1
Heeft u kennisgenomen van het feit dat de afdeling sociale zaken in de gemeente
Utrecht in het geval van derdenbeslag slechts de kale beslagvrije voet, zoals
bedoeld in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (artikel 475d, lid 1, 2 en
4) toepast?
Antwoord 1
Mij is niet bekend dat de gemeente Utrecht op een andere manier - dan in het
Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering is bepaald " uitvoering zou geven aan
een derdenbeslag.
2
Bestaat de wettelijke mogelijkheid om de kale beslagvrije voet te verhogen met
het in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (artikel 475d, lid 5) vermelde
gedeelte van de premie voor de ziektekostenverzekering en van de woonkosten?
Zo ja, vindt u het wenselijk dat het verschillend wordt toegepast?
3
Zijn gemeenten verplicht om deurwaarders te wijzen op de verhoging van de
beslagvrije voet zoals in artikel 475d vermeld staat?
Antwoorden 2 en 3
Op grond van artikel 475d, lid 5, van het Wetboek van Burgerlijke
Rechtsvordering dient de beslagvrije voet verhoogd te worden met een gedeelte
van de premie voor de ziektekostenverzekering en van de woonkosten.
Gemeenten zijn wettelijk verplicht uitvoering te geven aan het beslag. Gemeenten
zijn niet verplicht om deurwaarders te wijzen op de verhoging van de beslagvrije
voet zoals in artikel 475d van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering
vermeld staat. Dat is ook niet nodig. Deurwaarders zijn vertrouwd met
beslaglegging en evenals gemeenten gebonden aan de regels die zijn vastgelegd
in het Burgerlijke Wetboek van Rechtsvordering. Daarnaast zijn deurwaarders
krachtens jurisprudentie van de tuchtrechter gehouden de hoogte van de
beslagvrije voet met terugwerkende kracht aan te passen indien op enig moment
blijkt dat deze onjuist is vastgesteld en dat doen deurwaarders ook.
4
Vindt u het in het kader van de steeds groter wordende schuldenproblematiek
wenselijk dat gemeenten werk maken van de mogelijkheid dan wel verplichting
om de beslagvrije voet te verhogen conform de wet?
Antwoord 4
Op het moment dat de gemeenten zelf als beslaglegger optreden hebben zij een
actieve rol bij het toepassen van de beslagvrije voet. In het verleden hebben mij
signalen bereikt, waaruit bleek dat de sociale diensten van gemeenten problemen
zouden hebben bij het correct toepassen van de beslagvrije voet. Om de
gemeenten hierin tegemoet te komen heb ik in samenwerking met Stimulansz en
de Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR) een rekentool ontwikkeld
waarmee de beslagvrije voet op correcte manier berekend kan worden. De
rekentool is te vinden op http://wwb"beslagvrijevoet.nl. De rekentool hanteert de
systematiek zoals die in de wet is vastgelegd. De beslagvrijevoet van 90% wordt
verhoogd met de woonkosten en de premie zorgverzekeringen conform artikel
475d, lid 5, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. De gemeenten
dienen hiervoor wel bij de uitkeringsgerechtigden naar de hoogte van de
(reken)huur en de premie ziektekostenverzekering te vragen. De
uitkeringsgerechtigden zijn wettelijk verplicht de juiste gegevens te verstrekken.
De hoogte van de huurtoeslag en de zorgtoeslag kunnen door de rekentool
automatisch worden berekend.