Rabobank Nederland

Toelichting Rabobank op besluit AFM

De AFM heeft in 2009, in het kader van een branche-breed onderzoek, onderzoek gedaan naar de wijze waarop de Rabobank invulling heeft gegeven aan de regels die gelden voor hypotheekadvies. Dit onderzoek heeft geleid tot een aantal punten van kritiek. Naar aanleiding van deze punten zal de AFM bekendmaken dat zij de Rabobank een boete oplegt van 150.000 euro.

De AFM stelt vast dat bij de Rabobank goed opgeleide jonge starters op de woningmarkt een iets hogere hypotheek hebben kunnen krijgen omdat zij vanwege hun baan en opleiding een goed perspectief op de arbeidsmarkt hebben. De AFM vindt dat daarbij onvoldoende op de specifieke situatie van de klant wordt gelet. Daardoor zou de kans aanwezig zijn dat de klant deze inkomensstijging niet realiseert. Ook geeft de AFM aan dat Rabobank de adviezen over overlijdensrisicoverzekeringen (ORV) en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV) onvoldoende diepgaand met de klant bespreekt en vastlegt.

De Rabobank is van mening dat starters met een goede opleiding en baan niet zonder meer een hogere hypotheek hebben kunnen afsluiten. Na een financieringsverzoek volgde altijd een breed en diepgaand gesprek met de klant. Daarbij werd uitsluitend in gezamenlijk overleg tot een ruimere inkomensbepaling besloten. De Rabobank voerde daarbij het beleid dat jonge goed opgeleide mensen, die voor het eerst een huis willen kopen, een hypotheek konden krijgen gebaseerd op (een deel van) het toekomstige inkomen. De Rabobank baseerde zich daarbij op statistische cijfers van het CBS en haar eigen ervaring. De ervaring van de Rabobank is dat juist deze groep starters goed in staat is de hypotheeklasten te dragen. Nu de Rabobank door het besluit van de AFM genoodzaakt wordt om haar beleid te herzien, zullen deze starters op de woningmarkt moeilijker een door hen gewenste woning kunnen kopen. Met het oog op verwachte wetgeving heeft de Rabobank besloten om niet in beroep te gaan tegen het boetebesluit van de AFM.

Volgens de AFM heeft de Rabobank bij de advisering van klanten over hun ORV en AOV niet helder genoeg vastgelegd wat de precieze overwegingen waren die hebben geleid tot het verzekerd bedrag. De Rabobank vindt dat zij haar klanten op passende wijze heeft geadviseerd over deze verzekeringen. In de dossiers legde de Rabobank vast welke afspraken er werden gemaakt met de klant. Er was sprake van transparante producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Rabobank heeft ook op dit punt haar procedures verder aangescherpt.

De Rabobank onderschrijft het belang van een zorgvuldige advisering aan klanten. Daarom hecht de Rabobank er aan te benadrukken dat bij de advisering het klantbelang altijd voorop staat, heeft gestaan en blijft staan.




Rabobank Nederland