Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht


UTRECHT, 20101004 -- "Qbuzz wint de aanbesteding voor het stads- en streekvervoer in de regio Utrecht voor de concessieperiode 2011 - 2019", de heer A.J. Gerritsen - portefeuillehouder openbaar vervoer Bestuur Regio Utrecht - maakte dit op 4 oktober bekend. "De keuze voor Qbuzz is gebaseerd op een nauwkeurige selectieprocedure. Zowel qua prijs als kwaliteit komen zij als beste uit de bus." De nieuwe vervoerder neemt op 11 december 2011 het stokje over van Connexxion.

De gunning aan Qbuzz volgt op de Europese aanbesteding van het stads- en streekvervoer in de regio Utrecht. Bestuur Regio Utrecht (BRU) is hier wettelijk verantwoordelijk voor het openbaar vervoer en daarmee ook concessieverlener. BRU wil de kwaliteit van de dienstverlening in het openbaar vervoer voor reizigers verder verhogen en heeft daarvoor strenge eisen opgenomen in deze aanbesteding. Ook is gedacht aan meer kwaliteit voor inwoners en werknemers. Zo zijn er bijvoorbeeld hybride bussen voorgeschreven om het milieu te ontlasten en eisen gesteld aan het personeelsbeleid van de nieuwe vervoerder. De uitgangspunten en eisen vastgelegd in het programma van eisen zijn bindend voor de hele concessieperiode.

Kwaliteit doorslaggevend
De huidige concessiehouder Connexxion/GVU en Qbuzz schreven in op de aanbesteding. Volgens een puntenwaardering zijn beide aanbiedingen getoetst op prijs en kwaliteit. Beide aanbiedingen voldeden aan de eisen maar op basis van prijs en kwaliteit kwam Qbuzz hoger uit. Qbuzz werkte de eisen om te komen tot een hogere kwaliteit verder uit.

Eén regionale vervoersorganisatie
Qbuzz richt één nieuwe regionale vervoersorganisatie op voor de regio Utrecht. Deze is gericht op een hoge kwaliteit van de dienstverlening en waarborgt de aandacht voor de specifieke behoeften van de regio. De voorstellen voor een logische lijnnummering en bewegwijzering, verbeterde reisinformatie en nieuwe (korting)abonnementen voor bewoners en werkgevers dragen bij aan de door BRU geëiste reizigersgroei. Uniek is dat werkgevers hun werknemers één regionaal OV-abonnement kunnen gaan aanbieden dat bestaat uit bus-, tram-, OV-fiets, regionale treindiensten- en Greenwheels. Ook de kwaliteitsborging is goed uitgewerkt. Door monitoring is voor BRU continu inzichtelijk of de gewenste openbaar vervoerskwaliteit wordt gehaald en of er verbeteringen nodig zijn.

Hybride bussen
De 218 nieuwe hybride bussen die BRU voorschreef voor het stadsvervoer komen er. Qbuzz geeft hier een goede invulling aan waarbij op belangrijke knelpunten emissieloos gereden kan worden.

Betrokken medewerkers
Qbuzz stelt hoge eisen aan de werknemerstevredenheid én vult concreet in hoe ze dit gaan bereiken. Het uitvoerende personeel is nauw betrokken bij de bedrijfsvoering en heeft hier een grote stem in. De nadruk ligt hierbij sterk op transparantie, ondernemingszin, zakelijkheid (afspraak is afspraak), kwaliteitsborging en helderheid in de interne organisatie en de vele externe contacten. De nieuwe vervoerder heeft de verplichting de huidige medewerkers van Connexxion/GVU een baan aan te bieden.

Implementatie
Voor Qbuzz ligt er als nieuwe vervoerder aankomende tijd veel werk om bij de overname op 11 december 2011 meteen de juiste kwaliteit te kunnen bieden. Op basis van het ingediende implementatieplan en draaiboek heeft BRU er vertrouwen in dat Qbuzz dit gaat waarmaken en de daarbij behorende risico's goed beheerst.

De stadsregio
In Bestuur Regio Utrecht werken negen gemeenten samen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling van de regio Utrecht. Het gaat om: Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Maarssen, Nieuwegein, Utrecht, Vianen en Zeist. Binnen het grondgebied van deze gemeenten is Bestuur Regio Utrecht als openbaar-vervoerautoriteit verantwoordelijk voor het openbaar vervoer per tram, bus en regiotaxi.





Ingezonden persbericht