Ingezonden persbericht


*Persbericht*

Consument kiest voor e-mail, post en internet
DDMA publiceert resultaten eerste Trendonderzoek Dialoogmedia

Amsterdam 4 oktober 2010 - Consumenten hebben het liefst per e-mail, post of via internet contact met adverteerders. Maar hun voorkeuren vertonen opvallende verschillen per productgroep en aankoopfase. Dit blijkt uit het eerste Trendonderzoek Dialoogmedia dat DDMA samen met 2organize en ANWB Media liet uitvoeren door Synovate.

Diana Janssen, directeur DDMA, 'Het is de eerste keer dat de consument op grote schaal wordt gevraagd hoe hij voor welk product benaderd wil worden. Met de uitkomsten kunnen marketeers hun strategie optimaliseren. Als financiële instelling wil je weten dat men je producten graag aanschaft bij de bank, maar dat de voorkeur daarnaast sterk uitgaat naar contact via de telefoon of internet.'

E-mail en post de favoriete kanalen
Het Trendonderzoek Dialoogmedia toont aan dat de consument bij voorkeur via e-mail wordt benaderd, met name door bedrijven waar hij al klant is. Hij ziet e-mail als een makkelijk, goedkoop en snel communicatiemiddel. Na e-mail is contact via geadresseerde post (direct mail) bij de consument zeer geliefd.

Internet belangrijkste kanaal in aankoopproces
De kanaalvoorkeuren van de consument verschillen per productgroep en fase in de Customer Life Cycle. Internet of de website zijn in het algemeen de belangrijkste kanalen in het aankoopproces. In de oriëntatiefase gebruikt de consument voornamelijk internet. Hij oriënteert zich op zijn aankoop via zoekmachines, websites van aanbieders en vergelijkingssites.

Doneren via collecte
Ook bij het aanschaffen van een product is internet doorgaans het kanaal van voorkeur. Maar het favoriete aankoopkanaal blijkt sterk productafhankelijk. Financiële en telefonie-/internetproducten neemt de consument het liefst af bij de bank of winkel. Doneren doet hij bij voorkeur via een collecte aan de deur of per acceptgiro. Na de aankoop gaat de voorkeur uit naar contact via telefoon en e-mail.

Branches
Het Trendonderzoek Dialoogmedia geeft gedurende drie jaar inzicht in de kanaalvoorkeuren van consumenten voor het starten of onderhouden van een rechtstreekse dialoog. In het onderzoek komen zes branches aan bod: charitatieve instellingen, energiemarkt, financiële dienstverlening, media, telecom/ICT en toerisme/recreatie.


* Einde Bericht*

---

Onderzoeksrapport
Alle uitkomsten van het Trendonderzoek Dialoogmedia publiceert DDMA in een onderzoeksrapport. Dit rapport is medio oktober 2010 beschikbaar. Prijs voor DDMA-leden ¤ 95,- en voor niet-leden ¤ 350350,- euro (excl. btw).

Clinic
Op 3 november a.s. presenteert DDMA de onderzoeksresultaten in een speciale clinic 'Trends in Dialoogmedia'. Deelname voor DDMA-leden ¤¬ 195,- en voor niet-leden ¤449,- (excl. btw). Dit is iinclusief het onderzoeksrapport.

Bestellen en inschrijven kan bij Jonneke Prinsen (DDMA), tel. 020-4528413 of jonnekeprinsen@ddma.nl.

DDMA is de Nederlandse branchevereniging voor dialoogmarketing. DDMA omvat alle kanalen voor DM; van folder tot e- mail, van telefoon tot social marketing. DDMA vertegenwoordigt de belangen van alle partijen in de branche door kennis over dialoogmarketing als effectief verkoopinstrument te vergroten.
---