Ingezonden persbericht


Persbericht

Niko introduceert eerste schakelaar met wuifbediening

Sint-Niklaas - Niko lanceert de eerste schakelaar die je niet hoeft aan te raken om het licht aan of uit te doen, maar die je gewoon kan activeren door van op korte afstand te wuiven. De Mysterious wuifbediening, die volledig in de muur wordt ingebouwd en dus haast onzichtbaar is, biedt designers ongekende mogelijkheden om creatief om te springen met materialen. De oplossing is het resultaat van Niko's vernieuwende idee om de bestaande technologie van bewegingsmelders en alarmsystemen toe te passen in een schakelaar. Luc Meirlaen, R&D manager bij Niko: "Met de Mysterious wuifbediening geeft Niko een nieuwe dimensie aan schakelen, en biedt het een perfect antwoord aan de eisen van de hedendaagse mens: mooi en strak design, met maximaal comfort." Niko introduceert met de Mysterious wuifbediening een volledig nieuwe manier om verlichting te bedienen: de nieuwe schakelaars hoeven niet aangeraakt te worden om het licht aan of uit te doen, maar worden door een wuifgebaar van op afstand geactiveerd. Binnen de 50 cm afstand licht de rand

rond de schakelaar op, door te wuiven binnen de 10 cm afstand wordt de schakelaar geactiveerd. De technologie daarvoor bestond al, onder meer in alarmsystemen en bewegingsmelders in auto's, maar het is de R&D-afdeling van Niko die de eerste toepassing voor schakelaars ontwikkelde. Niko voegde aan de technologie een naderingsdetectie toe, zodat de schakelaars signaleren wanneer er iemand in de buurt komt, en ze geactiveerd kunnen worden door te wuiven.

hun schakelaars niet meer in te drukken. Ze kunnen er gewoon langs lopen om het licht aan en uit te doen. Daardoor verhoogt het gebruiksgemak: ze hoeven niet alles neer te zetten bij het binnenkomen. De rand van de schakelaars licht ook zachtjes op in het donker, naar de schakelaar zoeken is dus niet nodig."

ze niet alleen overschilderen, maar ook inwerken, bijvoorbeeld in een keukenblad van hout of marmer. Het design geeft ontwerpers de kans om creatief te zijn met materialen."

De kunst van het verdwijnen
Om dezelfde reden ziet Niko voor de Mysterious wuifbediening ook toepassingen in de zorg- en voedingssector. "In sectoren waar hygiëne heel belangrijk is en de mensen lange dagen moeten draaien, zoals in verzorgingstehuizen of restaurants, is er al langer vraag naar een technologie die lichtbediening hygiënisch en snel maakt. De wuifbediening is daar zeker geschikt voor." De Mysterious wuifbediening zal vanaf januari 2011 op de markt beschikbaar zijn en zal zo'n 89 euro kosten (brutoprijs, exclusief BTW). In de toekomst wil Niko de technologie ook gebruiken voor andere toepassingen in huisautomatisering, zoals de bediening van zonwering, het dimmen van de verlichting of het bedienen van de rolluiken.

Onzichtbaar
Wat betreft design ligt de wuifbediening helemaal in de lijn van de Mysterious-reeks, die Niko twee jaar geleden op de markt bracht, en waarvoor het een reddot award ontving. Niko werd door de jury geprezen voor zijn out-of-the-box denken. Net als de schakelaars is deze nieuwe wuifbediening in de Mysterious-reeks strak en minimalistisch, en verdwijnt ze volledig in de muur, achter het behang of de verf. "Voor designliefhebbers en interieurontwerpers is dat een groot voordeel van de wuifbediening: omdat je de schakelaars niet moet aanraken, blijft de delicate verf of het exclusieve behang intact als je het licht aandoet. Eigenlijk passen de schakelaars zich als een kameleon aan de muur aan: je kan

Functioneel strak
Luc Meirlaen, R&D manager bij Niko: "Ons leven wordt alsmaar drukker: mensen komen na een lange werkdag thuis en willen dan kunnen ontspannen. Daarom stellen ze steeds hogere eisen aan hun interieur. Ze willen wonen in een mooi en strak design, maar hun huis moet wel volledig aangepast zijn aan hun flexibele levensstijl, en het nodige comfort hebben. De Mysterious wuifbediening maakt het leven gemakkelijker. Mensen die thuiskomen met de handen vol boodschappen of dossiers, hoeven

www.nikomysterious.eu
Bezoek Niko van 15 t.e.m. 24 oktober tijdens de Design Biënnale Interieur '10. Kortrijk Xpo, hal 5, www.interieur.be.

Illuminating ideas.

Wie is Niko?
Niko, een Belgisch bedrijf met vestigingen in 6 Europese landen, is gespecialiseerd in oplossingen voor schakelmateriaal, deur telefonie, lichtregeling en huisautomatisering. Niko zet volop in op doordacht design en een milieuvriendelijke aanpak. Het investeert daartoe sterk in onderzoek en ontwikkeling. Niko werd in 1919 opgericht door de broers Alphonse en Werner De Backer in Sint-Niklaas. Vandaag wordt Niko geleid door de derde generatie, en is het familiebedrijf uitgegroeid tot Belgisch marktleider. Niko vertrekt voor al zijn oplossingen van de dagelijkse behoeften van zijn klanten, en ontwerpt daarvoor vernieuwende producten, om het leven thuis en op het werk flexibel en gemakkelijker te maken. Het bedrijf telt 800 medewerkers in België, Frankrijk, Nederland, Slowakije, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk, en haalt een jaarlijkse omzet van meer dan 120 miljoen euro.




Ingezonden persbericht