Resultaten geven hoop voor Finaleraces
Carlo Kuijer hervindt vertrouwen in auto tijdens races op Spa-Francorchamps

Dongen, 4 oktober 2010 - Autocoureur Carlo Kuijer heeft afgelopen weekend heel even mogen dromen van het podium tijdens de Dutch Supercar Challenge op Spa-Fracorchamps. Na een 6de plaats in de eerste heat, was de Team Divitec-racer bezig aan een sterke tweede manche. Totdat malheur hem uit de wedstrijd deed belanden. ,,Niettemin mag ik tevreden zijn'', stelde Kuijer. ,,Grote problemen die we hadden, zijn opgelost. Ik kan met vertrouwen naar de Finaleraces op Assen kijken.''

Na de oefenwedstrijden vorige maand op Zolder, had Carlo Kuijer veel zin om de stijgende lijn in zijn prestatiecurve door te trekken. De tweede en derde plaats op Vlaamse bodem gaven hem vertrouwen om op het vermaarde Waalse asfalt van Spa-Francorchamps eveneens richting podium te racen.

Goede modificatie
Sinds de succesvolle trainingsritten op Zolder heeft Team Divitec Racing de Solution F-ASTRA onder handen genomen. ,,We hebben een modificatie uitgevoerd door de wagen 5 centimeter te verlengen'', legt Carlo Kuijer uit. ,,Dit had ten doel om de agressiviteit uit de bolide te halen. Die opzet slaagde met glans, want de bolide was veel neutraler en stukken beter in balans. Dat merkte ik zowel in de high -, mid- en low speed bochten'', aldus Kuijer.

Tekort aan vermogen
Helaas was er ook technische tegenslag. ,,Er was een probleempje met de nieuwe boordcomputer'', zag Kuijer. ,,Gevolg was dat we bij lange na niet het hele vermogen konden aanspreken. Dat scheelde wel zo'n 30 procent, wat in de autosport natuurlijk heel veel is.''

Acceptabel
Een geluk voor Carlo Kuijer was het dat een tekort aan vermogen minder erg is als de baan nat is. En regen wil er op Spa-Francorchamps meer dan geregeld vallen. ,,Zo wist ik me in de Supersport 1 klasse toch nog naar een alleszins acceptabele 8ste plaats te rijden. Zeker als je bedenkt dat aan het eind van de sessie ook nog mijn brandstofpomp ermee op hield, was dit zeker niet verkeerd.''

Race 1
Tijdens de eerste van twee heats waren de regengoden weer flink actief boven de bosrijke omgeving van de Ardennen. Bij een lange race over een uur is het dan ook een beetje gokken geblazen. ,,We startten op een natte baan en het miezerde bovendien. Dus kozen wij voor de veilige optie van de regenbanden. Achteraf hadden we misschien beter voor de intermediates kunnen kiezen, maar het blijft een gok. Zeker op Spa, waar het zo weer kan gaan regenen'', analyseerde Kuijer. ,,Mijn vermogensprobleem was niet zo'n groot euvel in de regen, dus dat was fijn. Ik klom vanaf startpositie 8 goed op en lag zelfs even 4de. Na 40 minuten racen werd het echter steeds droger en droger. Dat breekt je dan in de slotfase erg op met je kapot gereden regenrubber. Niettemin mag ik met de 6de stek erg tevreden zijn.''

Race 2
Een dag later, op de zondag, was het asfalt tijdens de wedstrijd droog. ,,Ik had een perfecte start en kwam goed weg. Hoewel de auto prima door de bochten liep, had ik op de hoge snelheidsstukken van Spa moeite vanwege het genoemde euvel. Niettemin kon ik aardig meekomen. Rond de pitstops lag ik zelfs even 3de en lonkte wellicht het podium'', zag Kuijer. ,,Tijdens de pitstop is echter de linkerwiellager te heet geworden. Niet veel later, tijdens het racen, vloog deze spontaan in brand. Dat betekende helaas einde race.''

Op naar de Finaleraces van Assen
Ondanks die tegenslag was Carlo Kuijer al met al happy. ,,De wegligging van de Astra was prima, net als de balans van de auto. Ik heb dan ook zeker het vertrouwen in de wagen teruggevonden. Dat wel nodig, want ik was dit seizoen al zo vaak teleurgesteld in de auto. Ondanks dat ik de tweede manche niet finishte, heb ik genoeg aanknopingspunten gevonden richting de toekomst. Op 23 en 24 oktober hoop ik het seizoen goed af te sluiten. Als op Assen ons pakket compleet is, hoop ik het racejaar af te sluiten met tranen van vreugde.''

Uitslagen Dutch Supercar Challenge, Spa-Francorchamps (België), 2 en 3 oktober 2010:

Race 1 SuperSport 1 klasse:

1. Harry Stoeltie 21 ronden, 2. Kees Krijne op 0,485 seconde, 3. Rob en Charlie Frijns op 3,825, 6. Carlo Kuijer op 1:22,051.

Race 2 SuperSport 1 klasse:

1. Wolf Nathan 24 ronden, 2. Martin Webb op 1 ronde, 3. Kees Kreijne op 1 ronde, Uitgevallen: Carlo Kuijer.