Persberichten

Diverse redenen voor deelname aan komende editie Macropak

Publicatiedatum: 18-02-2010

Serge Joris van Markem-Imaje: "We kunnen nu aan de markt laten zien hoe wij er na de fusie voor staan."

Het jaar 2010 staat voor de industrie vooral in het teken van de Industriële Week 2010, die van 5 t/m 8 oktober 2010 zal plaatsvinden in Jaarbeurs Utrecht.
Voor de verpakkingsbranche lijkt de beurs niet snel genoeg te kunnen beginnen. De deelnemers waarmee wij onlangs spraken staan namelijk te popelen om hun bedrijf en producten te kunnen tonen aan de bezoekers. De nadruk ligt vooral op het milieu. Voor een aantal bedrijven lijkt het na het voorbije jaar echter ook van belang zich goed te kunnen profileren en aan de markt te laten zien klaar te zijn voor gezonde groei...

Het bedrijf Panhuijsen is groothandel in industriële eindverpakkingen op het gebied van kartonnage, omsnoeringsmaterialen, zakken, folie, tapes, et cetera. Klanten van Panhuijsen bevinden zich voornamelijk in de sectoren transport, logistiek en opslag; grafische industrie; fijnmetaalwaren en groothandels. Directeur Michiel van Dijk: "Het mooie van ons vak is dat iedereen wel iets te verpakken of te verzenden heeft, wat uiteenloopt van een simpele verzendenvelop tot palletiseren." Het bedrijf levert al meer dan honderd jaar verpakkingsmaterialen. Sinds ongeveer veertig jaar levert Panhuijsen Verpakkingsmachines alles op het gebied van palletiseren, dozen sluiten, sealen en krimpen en omsnoeren. Van Dijk: "We nemen deel aan de Macropak met verpakkingsmachines, omdat dat het gemakkelijkst etaleert. We staan er echter voor het hele bedrijf."
Voor 2010 is Van Dijk gematigd positief: "We hebben in november de beurs Logistica achter de rug. Onze conclusie van die beurs is dat deze net zo goed is bezocht als vorige edities. Ik baseer dit voor ons bedrijf op het aantal leads wat die beurs voor ons heeft gegenereerd, wat voor ons hetzelfde is als tijdens de editie daarvoor." De Macropak 2010 komt voor het bedrijf uit Tilburg dan ook op een uitstekend moment. "Mijn verwachtingen voor Macropak zijn, met dit in het achterhoofd, net zo hoog", aldus van Dijk. Panhuijsen ontwikkelde een aantal nieuwe producten en heeft deze al voorzichtig geïntroduceerd tijdens de Logistica en de Empack in Zwolle. Eén van die producten is Slip-Stop, een zogenaamde breeklijm die rekwikkelfolie, waarmee je pallets inwikkelt, kan vervangen. "Dat product biedt grote voordelen voor het milieu. De afvalstroom wordt minder, aangezien het product geen resten of beschadigingen op het product achterlaat. Het is een lijm op waterbasis en is dus milieuvriendelijk. Ook de apparatuur die ervoor nodig is, is vriendelijk voor je portemonnee in vergelijking met bijvoorbeeld palletwikkelaars of omsnoeringsmachines. Verder hebben wij op het gebied van palletwikkelen de rekwikkelfolie MAX-stretch in ons assortiment, een zogenaamde geheugenfolie of memoriefilm. Met een veel dunnere folie kunnen wij, vergeleken met de dikkere conventionele films, eenzelfde stabilisatie van de pallet krijgen. Minder grammen folie is dus minder afval en uiteindelijk weer voordeliger. Het product is wezenlijk anders dan andere, zelfs dunnere folies. Dat zijn conventionele films die zijn voorgerekt en daarna opgerold. Zo zie je maar, onze klanten en prospects kunnen tijdens de komende beurs nogal wat van ons verwachten...”

Het wereldwijd opererende Markem-Imaje ontwikkelt en produceert coderingsapparatuur en alles wat met coderingen te maken heeft. Directeur Serge Joris vat het uitgebreide pakket producten en diensten kort samen: "Eigenlijk leveren wij alles wat een product kan identificeren. Gebruikers van onze producten zijn voornamelijk productiebedrijven, uiteenlopend van de voedingsmiddelenindustrie die onze machines gebruikt om hun producten te kunnen identificeren en te coderen tot industrieën als de automobiel- en farmaceutische industrie en de cosmetica-industrie. Meestal zijn dit wat wij noemen de 'fastmoving and consumer goods'. Maar je kunt ook denken aan bedrijven die kabels maken, waar we via inktjet een bepaalde code op de kabels drukken om te herkennen welke type kabel het is."
Markem-Imaje ziet 2010 als een groei-jaar. Joris: "Kijkend naar Nederland en België hebben we in 2009 ook een groei-jaar meegemaakt ten opzichte van 2008. De reden is dat wij in 2008 een fusie hebben meegemaakt van Markem en Imaje. Twee bedrijven die beide al actief waren in deze markt maar die zowel geografisch als qua producten complementair waren. Vanwege die synergie denken we in 2010 verder marktaandeel te kunnen gaan winnen."
Ook voor Joris komt de Macropak op het juiste moment: "We kunnen nu aan de markt laten zien hoe wij er na de fusie voor staan. Hoe staat de organisatie? Is ze nog sterk? Is ze nog dynamisch genoeg? De beurs Macropak is voor ons zeer belangrijk om te kunnen laten zien dat Markem-Imaje inderdaad die marktleiderspositie wil en kan innemen. Verder zijn we zoals altijd op zoek naar nieuwe marktkansen en nieuwe klanten waar we voorheen niet sterk genoeg of niet aanwezig waren. Anders groei je ook niet."
Bezoekers kunnen tijdens de beurs dan ook een organisatie verwachten die staat en met eigen ogen zien dat de synergie tussen de twee bedrijven heeft geresulteerd in nieuwe producten. Het bedrijf introduceert er nieuwe producten voor de Nederlandse markt; nieuwe technologieën die het bedrijf gaat toepassen om sneller en creatiever met productidentificatie te kunnen omgaan. "Klanten en prospects kunnen van ons twee belangrijke dingen verwachten: een stevige organisatie die er staat en de ontwikkelingen die wij doen naar de toekomst toe. Wat dat laatste betreft zullen wij onder andere in de inktjettechnologie met een toestel komen dat meer specificaties aankan bij hogere snelheden." Ook op het gebied van het milieu heeft het bedrijf de laatste jaren belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt. In deze industrie hebben we namelijk te maken met afval en milieuonvriendelijke inkten. Daar is dus nog veel werk te doen en maakt ook Markem-Imaje belangrijke ontwikkelingen door. Joris besluit zijn betoog dan ook met de woorden: "Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt absoluut steeds belangrijker in onze industrie."

Sealed Air is een wereldwijd opererende producent / leverancier van verpakkingsmaterialen en -systemen in markten als de industriële markt, de medische- en de voedingsmiddelenindustrie. Eric van der Kallen is als Sales Manager Benelux verantwoordelijk voor de business unit Protective Packaging en als zodanig in oktober aanwezig tijdens Macropak. Van der Kallen: "Bij protective packaging moet je denken aan de noppenfolies, waar Sealed Air uitvinder van is. Maar ook diverse PU en PE schuimsoorten, enveloppen of verpakkingsontwerpen voor bescherming en opvulling, waarbij gebruikt wordt gemaakt van onder andere schuim, lucht, papier en speciale foliesoorten." Naast Protective Packaging staat Sealed Air Nelipak ook op de beurs, met thermoforme producten ­ voor de medische tak ­ maar ook voor consumentenverpakkingen zoals scheerapparaten, lampen, verlichting en dergelijke.
De nadruk waarmee het bedrijf zich tijdens Macropak presenteert zal liggen op systemen. "Omdat we ons toch voornamelijk focussen op markten waar we met onze producten de bottomline van onze klanten kunnen beïnvloeden. En arbeidskosten vormen tegenwoordig toch de grootste kostenpost in de hele keten. Dus geautomatiseerde systemen om verpakkingsprocessen en distributieprocessen te versnellen vormen onze kernactiviteit", aldus Van der Kallen. In 2010 zal de nadruk voor het bedrijf volgens hem zeker weer liggen op nieuwe duurzame oplossingen: "We zullen met ons allen bewust om moeten gaan met de materialen en de grondstoffen die ons ter beschikking staan. Dat doen we enerzijds door op de juiste manier te produceren en anderzijds door advies te geven aan onze klanten en voor hen een verpakking te ontwerpen. Met ons Packaging Design and Development Centre zijn wij in staat om de behoefte van de klant te vertalen naar een verpakkingsoplossing. Meer verpakkingsmateriaal wil niet altijd zeggen dat het beter verpakt is, sterker nog, vaak juist het tegenovergestelde. Voor leken is een verpakking een verpakking, maar als je naar de doelgroep van de Macropak kijkt, dan heb je te maken met mensen die verstand van zaken hebben."
Sealed Air komt in 2010 met zes nieuwe systemen en daarnaast komt een aantal nieuwe materialen ter beschikking. Ook zal er een nieuwe focus komen vanuit klanten van het bedrijf hoe zij verder kunnen reduceren op de wijze waarop verpakkingsmaterialen worden gebruikt. "Ook de verpakkingsbelasting is voor ons natuurlijk heel belangrijk", vervolgt hij. "Die is nu namelijk voor het eerst betaald. Bij onze klanten ontstaat nu een nieuw besef van wat een verpakking eigenlijk betekent. Zij kijken met name naar de verpakkingshoeveelheid. Het gaat om een stukje bewustwording bij iedere organisatie." Beurzen vormen daarbij volgens hem een prima mogelijkheid.

Peter Bil is als salesmanager eindverantwoordelijk voor de commerciële afdeling van Drukkerij de Vries Vouwkartonnage BV. Het Friese bedrijf is producent van verpakkingen op basis van vouwkarton voor de food- en de non-foodindustrie. Bil: "Alle mogelijke technologieën die je in dit vakgebied in de markt tegenkomt hebben wij in huis. Aan ons de taak er voor te zorgen dat wij nauw aansluiten op de wensen van de klant en een betrouwbare wederzijdse partner zijn. Met name dat laatste is in onze branche in 2009 een heel belangrijke factor gebleken."
Het bedrijf heeft het jaar 2009 gebruikt om er qua kostenstructuur voor te zorgen klaar te zijn voor de toekomst en haar concurrentiepositie veilig te stellen naar de toekomst. Een en ander heeft voor De Vries geresulteerd in een nieuw automatiseringssysteem, wat er voor zorgt dat het aantal stappen om te komen van offerte tot order bijna kon worden gehalveerd. Daarmee is het aantal risico's evenredig verlaagd en kan er sneller, efficiënter en tegen lagere kosten worden gewerkt. "In 2010 hopen we dan ook weer een verdere gezonde groei te kunnen realiseren, wat is gebaseerd op de plannen die we uitgebreid hebben besproken met onze klanten", aldus Bil. Binnen het bedrijf is naar zijn zeggen veel kennis aanwezig waarmee kan worden ingespeeld op ontwikkelingen in de markt. Hierbij valt te denken aan duurzaamheid die in de markt een belangrijke rol speelt of nog verder gaat spelen en zaken als het milieu.
"De komende Macropak zien wij weer als een kans ons te kunnen profileren en te laten zien dat wij heel nadrukkelijk aanwezig zijn in deze markt. Uiteraard hopen wij weer de nodige contacten te kunnen leggen met bedrijven waar we het bestaan nu nog niet van weten, wat mogelijkheden biedt richting de toekomst. Een Industriële Week met zijn vier deelbeurzen helpt hier volgens mij zeker bij. We kunnen gezamenlijk een groot publiek aanschrijven dat de moeite neemt naar de Industriële Week te komen, omdat er mogelijk meerdere aspecten interessant zullen zijn voor de bezoeker om de beurs te komen bezoeken. Een daar gelegd contact kan wat moois brengen voor de toekomst." Dat er soms wel één of twee jaar zit tussen het eerste contact op een beurs en een vervolg maakt het volgens Bil dan ook wel eens lastig om een beurs goed op waarde te kunnen schatten. "Maar dat is nu eenmaal inherent aan het deelnemen aan beurzen", zo besluit hij.

Over de vakbeurs Macropak
Macropak is al jaren dé grootste verpakkingsbeurs in de Benelux. Naast veel trouw bezoek, weet ook de nieuwe professional Macropak te vinden. In 2008 bezocht maar liefst 36% de beurs voor de eerste keer! Kortom: iedereen die professioneel bezig is met verpakken en verpakkingen weet dat de hele verpakkingsketen elkaar treft van 5 t/m 8 oktober 2010 in Jaarbeurs Utrecht.

Traditiegetrouw opent Macropak met de Vouwkartonnagedag en wordt na afloop van de eerste beursdag de Gouden Noot uitgereikt door het Nederlands Verpakkingscentrum.
Nieuw is de verplaatsing naar de hallen 7, 8 en 9. In combinatie met de succesvolle sectorindeling zullen bezoekers nog beter hun weg naar uw stand vinden. Komende editie staat Macropak voor het eerst direct naast Industrial Processing. En dat biedt extra kansen voor u, want hierdoor ontmoet u met name extra bezoekers vanuit de voedingschemische en farmaceutische industrie. Juist nu de markt volop in beweging is, neemt de vraag naar creatieve, rendementverhogende maar ook duurzame oplossingen toe.

Over de Industriële Week 2010
Van 5 t/m 8 oktober 2010 vinden tijdens de Industriële Week 2010 in Jaarbeurs Utrecht vier toonaangevende vakbeurzen voor de industrie ­ Aandrijftechniek, Industrial Processing, Industry & Automation en Macropak ­ plaats. Kortom: de hele leverende industrie onder één dak. Handig voor de bezoeker, want zij zijn vaak op zoek naar oplossingen voor meerdere problemen binnen hun productieproces. Met hun toegangskaart voor één van de beurzen mogen ze ook gratis de drie andere beurzen van de Industriële Week bezoeken. De ervaring leert dat een buitengewoon groot percentage van de bezoekers gebruik maakt van deze mogelijkheid.

Informatie
Informatie over deelname aan de vakbeurs Macropak 2010 is verkrijgbaar bij Joyce van Zoeren, tel: (030) 295 28 67, e-mail: joyce.van.zoeren@vnuexhibitions.com. Zie ook: www.macropak.nl

Noot voor de redactie (

VNU Exhibitions