Gemeente Lopik

Agenda Commissie: Afvalinzameling en verwijdering

Het college stelt de raad voor de inzameling van restafval vanaf 1 januari 2011 met de eigen dienst uit te voeren. De raad wordt gevraagd een krediet van EUR 206.000,- inclusief BTW beschikbaar te stellen voor de aanschaf van een perskraakwagen. Daarnaast wordt voorgesteld de formatie buitendienst uit te breiden met 2,5 fte en in te stemmen met de bij de afzonderlijke afvalstromen geformuleerde actiepunten.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het inzamelen van afval. In welke vorm zij dit doen, is niet voorgeschreven. Het restafval (grijze kliko) wordt sinds tien jaar in de gemeente Lopik ingezameld door het bedrijf AVR (Van Ganzewinkel groep). Per 1 januari 2011 loopt het inzamelingscontract af, waardoor nu een besluit moet worden genomen over het vervolg.
De mogelijkheden zijn: contractverlenging met de huidige inzamelaar, meedoen met de aanbesteding van Afvalverwijdering Utrecht (AVU), samenwerking met andere gemeenten of zelfstandig inzamelen.

De offerte van AVR leidt tot een kostenstijging van meer dan EUR 30.000,- per jaar, die zou moeten worden doorbelast aan de inwoners. Per woonhuisaansluiting bedragen de kosten EUR 27,72. De AVU werkt aan een omvangrijk project om voor dertien gemeenten de inzameling van restafval en/of GFT aan te besteden in een Europese aanbesteding. De gemeente Lopik is hierbij niet inbegrepen. Wanneer de uiteindelijke aanbieder bereid zou zijn tegen dezelfde condities de inzameling in de gemeente Lopik te verzorgen, worden de kosten geschat op EUR 24,62 per woonhuisaansluiting. Er is bekeken of andere omliggende gemeenten capaciteit beschikbaar hebben om één of meerdere kernen van de gemeente Lopik te bedienen. Dit biedt geen structurele oplossing.

Wanneer de gemeente Lopik besluit het restafval in eigen beheer in te zamelen, zijn alle afvalstromen in eigen beheer met uitzondering van het oud papier. Hiervoor volgt een separaat voorstel. Het zelf inzamelen vergt de aanschaf van een tweede perskraakwagen en uitbreiding van 2,5 fte. Voordeel hiervan is dat het huidige capaciteitsprobleem bij de inzameling van kunststofafval wordt opgelost. De algehele dienstverlening aan inwoners voor afvalinzameling kan worden verbeterd. Daarnaast ontstaat de mogelijkheid een vorm van betaling in te voeren, gebaseerd op de hoeveelheid restafval die men inlevert of de frequentie dat men de grijze kliko aanbiedt. Dit kan inwoners motiveren om nog beter het afval te scheiden. Dit leidt tot minder restafval, lagere kosten van inzameling en is beter voor het milieu.

Het college is voorstander van het in eigen beheer inzamelen van restafval.