Persberichten

Investeringsplannen en kostenbesparing centraal op HOUT 2010

Publicatiedatum: 05-10-2010
Utrecht, 5 oktober 2010

'Investeringsplannen' en 'kostenbesparing' gaan hand in hand op de vakbeurs HOUT, die van 27 september tot en met 1 oktober in Ahoy in Rotterdam werd gehouden. De beurs weerspiegelt de economische omstandigheden. Project manager Richard Butter: "Eén op de drie bezoekers liep met concrete investeringsplannen op de beurs, terwijl de helft van het bezoek zich oriënteerde op mogelijkheden om op de kosten te besparen. "

HOUT is de grootste vakbeurs in de Benelux voor de hout- en plaatmaterialenindustrie. De beurs trok 14.717 bezoekers, dat is minder dan het record aantal bezoekers van 2 jaar geleden. De beurs vond toen net plaats vóór de recessie. Richard Butter: "Toch zie ik een lichte kentering. Uit ons onderzoek blijkt dat 28 procent van het bezoek op de beursvloer inspiratie heeft gekregen voor nieuwe investeringsplannen. Bij de bezoekers die ik sprak was er enerzijds sprake van zorg, anderzijds kruipt het ondernemersbloed waar het niet gaan kan. Wie het vizier op de toekomst richt, denkt nu al na over investeringen."

Dat sluit aan bij het bezoekersprofiel op de beurs. Zes van de tien bezoekers beslist zelf of samen met collega's over investeringen. Een derde van het bezoek is lid van de directie of het managementteam. Butter: "Belangrijk omdat we de juiste bezoekers in contact hebben gebracht met de juiste exposanten. De beurs is een juiste afspiegeling van het economisch sentiment. Als gevolg daarvan was de beurs compacter, belangrijk is dat het overgrote deel van het marktleiders acte de présence heeft gegeven. Mijn kenschets: een compacte beurs met een compleet aanbod."

Bezoekers
Voor bezoekers is HOUT nog steeds de ideale plek zich te informeren over de laatste ontwikkelingen. Timmerman Francisco Pemberton bezoekt HOUT dit jaar voor de derde keer: "Ik ben vooral geïnteresseerd in gereedschap en dan met name de merken waar ik zelf veel mee werk. Wat is nieuw, welke apparaten zijn beter geworden en wat zijn de verschillende mogelijkheden? Ik bekijk alles op mijn gemak en ga misschien wel twee of drie dagen." Bij Verschuren Interieur wordt een bezoek aan HOUT zelfs gestimuleerd. Medewerkers Holly Verschuren en Theo Bouwmans : "Wij zijn vandaag samen gegaan , omdat we een specifieke vraag hadden over ons softwarepakket. De leverancier heeft ons vervolgens hier uitgenodigd, zodat hij op de stand direct een aantal oplossingen kon laten zien. Daarnaast kijken we natuurlijk meteen verder om ons heen naar andere interessante producten en partijen." Interieurbouwer Jacobs bezoekt HOUT al jaren: "Ik kom dit jaar echt met een duidelijk doel en dat is me oriënteren op de aanschaf van een rijboormachine. Hier vind ik meerdere leveranciers onder één dak, handig! Ook is het prettig om de machines in actie te zien, dat is toch anders dan zoeken via internet."

Exposanten
HOUT biedt exposanten de mogelijkheid in contact te komen met bestaande én nieuwe klanten. Managing Director Kees van Voorthuizen van SCM Group Nederland: "Onze verkopers zijn op de stand aanwezig en aan de hand van een follow-up via ons CRM-systeem volgt iedereen zijn eigen contacten op." LTL Woodproducts gebruikt HOUT als tool voor hun relatiebeheer: "HOUT is nog steeds onze belangrijkste business-to-business beurs." Arjan Glas, directeur van Van Hoecke, wil dat mensen hun producten kunnen voelen en ervaren. Arjan Glas heeft bewust gekozen voor HOUT: "Uiteindelijk verloopt het gros van onze verkopen via de interieurbouwers en die komen toch vooral hiernaartoe."

Meer informatie
De volgende editie van HOUT vindt plaats van 1 tot en met 5 oktober 2012. Zie: www.hout.nl

.-.-.-.-.-.-.-.

Noot voor de redactie (