Geachte voorzitter,
Mede namens de minister van Justitie treft u bijgaand de antwoorden op de vragen
van het lid Teeven (VVD) over de pinpasfraude.
Hoogachtend,
de minister van Financiën,
mr. drs. J.C. de Jager
2010Z12643
Vragen van het lid Teeven (VVD) aan de ministers van Justitie en van
Financiën over pinpasfraude. (Ingezonden 10 september 2010)
1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat in Nederland pinpasfraude op
een steeds professioneler niveau voorkomt? 1)
Antwoord
Ja.
2
Zijn de feiten in het bericht waar?
Antwoord
In het programma Reporter wordt gemeld dat pinpasfraude in Nederland op een
steeds professionelere wijze voorkomt. Dit is inderdaad het geval. Verder wordt in
het programma gemeld dat de schade door pinpasfraude in 2009 ¤38 miljoen
bedroeg. Uit de fraudecijfers van de banken en Currence komt naar voren dat de
schade in 2009 in werkelijkheid iets lager was, namelijk ¤36 miljoen.
3
Is het waar dat skimming-apparatuur op dit moment zo geavanceerd is
dat de apparatuur in theorie voor lange duur kan blijven zitten en dat de
criminelen eerst meer data verzamelen alvorens zij de rekeningen
plunderen? Zo ja, wat bent u van plan hieraan te doen?
Antwoord
Ja. Het ministerie van Justitie heeft periodiek overleg met de Nederlandse
Vereniging van Banken, Currence, Equens, Politie en het Openbaar Ministerie om
kennis en ervaring uit te wisselen met het oog op het voorkomen en bestrijden van
skimmen. In dit overleg wordt onder andere gesproken over de verschillende
verschijningsvormen, preventieve maatregelen, de strafrechtelijke aanpak en
mogelijke oplossingsrichtingen. Tijdens dit overleg komen de steeds geavanceerde
manieren van skimmen aan de orde. Voorts vindt er in het Maatschappelijk
Overleg Betalingsverkeer periodiek overleg plaats over skimming tussen de
gebruikers en aanbieders van het betalingsverkeer. Dit staat onder leiding van De
Nederlandsche Bank en hierin is ook het ministerie van Financiën
vertegenwoordigd.
De Nederlandse Vereniging van Banken, het Openbaar Ministerie en de politie
hebben op 7 april jongsleden bekendgemaakt dat ze gezamenlijk de strijd zullen
aanbinden tegen skimmen. Deze intensievere samenwerking in de vorm van een
zogenaamde 'proeftuin' bestaat onder meer uit het (internationaal) uitwisselen en
analyseren van informatie. Hierdoor kunnen criminele netwerken eerder worden
opgespoord en vervolgd. De proeftuin bestaat uit een gezamenlijk 'skimmingpoint'
voor onder meer kennisontwikkeling en -deling en onderzoek naar het opwerpen
van barrières om skimmen tegen te gaan.
4
Hoeveel slachtoffers van pinpasfraude zijn er? Hoeveel procent van de
slachtoffers van pinpasfraude doet aangifte?
Antwoord
Een indicatie van de omvang van pinpasfraude is het aantal mensen waarvan de
pas preventief wordt geblokkeerd. Dit betreft enkele tienduizenden gevallen.
Equens doet namens de banken in alle gevallen aangifte van pinpasfraude. Burgers
en bedrijven kunnen zelf ook aangifte doen. Omdat Equens gelijktijdig
aangifte doet voor honderden slachtoffers is het uit de cijfers van het Openbaar
Ministerie moeilijk af te leiden hoeveel personen slachtoffer zijn geworden van
pinpasfraude.
5
Wat is de verwachting voor eind 2010, gezien de ontwikkeling dat de
schade voor banken in 2009 36 miljoen euro (een stijging van 5 miljoen
euro ten opzichte van 2008) bedroeg?
Antwoord
In 2010 is er tot nu toe een daling van pinpasfraude in winkels en betaalautomaten
te zien. De verwachting van Currence is dat het schadebedrag van pinpasfraude in
2010 fors lager zal uitvallen dan in de twee voorgaande jaren. Ook de
cijfers van het Openbaar Ministerie laten een dalende trend in het aantal aangiftes
zien. Dit geeft aan dat de intensievere samenwerking effect lijkt te hebben. Het is
echter de vraag of deze trend zich zal doorzetten aangezien criminelen blijven
werken aan nieuwe technieken.
6
Worden de slachtoffers van pinpasfraude in alle gevallen schadeloos
gesteld? Zo nee, in welke gevallen niet?
Antwoord
Ja, volgens de Nederlandse Vereniging van Banken en Currence worden slachtoffers
van skimming in alle gevallen schadeloos gesteld door de banken.
7
Is het u bekend of banken de schade van pinpasfraude verdisconteren in
prijzen van bankproducten en deze doorberekenen aan hun klanten?
Antwoord
De schade die banken lijden komt net als alle andere kosten die zij maken ten
laste van het resultaat.
1) Reporter, 4 september 2010
Ministerie van Financiën