Gemeente Cranendonck
Cranendonck rondt invoering BAG succesvol af
Een overheid die niet naar de bekende weg vraagt, klantgericht is, weet
waar ze het over heeft, haar zaken op orde heeft en niet meer uitgeeft
dan nodig is. Deze overheid moet kunnen beschikken over betrouwbare en
hoogwaardige geautomatiseerde gegevens. Het fundament hiervoor vormen
toegankelijke basisregistraties voor gebouwen, adressen, bedrijven,
personen en percelen (kadaster).
De registraties bevatten wettelijk bepaalde gegevens over panden,
adressen en openbare ruimten. Het voordeel hiervan is dat alle
overheden de gegevens uit dit stelsel van basisregistraties in
samenhang kunnen gebruiken voor verschillende doeleinden. In oktober
2007 kregen alle gemeenten in Nederland de opdracht twee (nieuwe)
basisregistraties uit dit stelsel in samenhang op te bouwen: de
basisregistraties adressen en gebouwen (BAG). Cranendonck heeft deze
operatie inmiddels voltooid en zit bij de eerste 50 gemeenten die aan
alle gestelde eisen voldoet!
Omdat de BAG-gegevens door diverse overheidsinstanties voor
verschillende doelen worden gebruikt, zijn de registraties op 17
september 2010 kwalitatief door de rijksoverheid gecontroleerd.
Conclusie: de gemeente Cranendonck voldoet aan alle eisen die worden
gesteld aan de basisregistraties adressen en gebouwen en kan worden
aangesloten op de landelijke voorziening voor gemeenschappelijk gebruik
van BAG-gegevens. Dit betekent dat we bij de eerste 50 gemeenten zitten
die aan alle eisen voldoen!
Verbeteren van onze dienstverlening
We hebben de BAG niet alleen ingevoerd om te voldoen aan de opdracht
van de rijksoverheid. In lijn met onze strategische visie 2009 - 2024
werken wij er hard aan om onze dienstverlening en producten kwalitatief
steeds verder te verbeteren. De opgebouwde registraties van adressen en
gebouwen spelen daar een belangrijke rol bij. Te denken valt hierbij
aan het gemeenschappelijk gebruiken van gegevens van onder andere
adressen, openbare ruimten, bouwvergunningen, bestemmingsplannen,
bewoning, kadaster, WOZ. Niet elk apart, maar locatiegebonden en in
onderlinge samenhang, waardoor we ook beter grip hebben op wat er
binnen onze gemeente in ruimtelijke zin gebeurt. Als dienstverlenende
partner van burgers, bedrijven en instellingen maken we zo van elke
locatie een bron van informatie!