Startsein Maurits van Oranje R&D-project Toyota Plug-in Hybrid
Als voorzitter van het Formule E-Team heeft Maurits van Oranje
vanmiddag op de Autosalon van Parijs samen met Pieter van der Velden -
Algemeen Directeur Toyota importeur Louwman & Parqui B.V. - het
officiële startsein gegeven voor een 3 jaar durende praktijktest met
Concept Plug-in Hybrid Vehicles (PHV's).
In Nederland gaan 11 Concept PHV's de weg op. De partners in dit
onderzoekproject zijn: Van Gansewinkel, Stedin, Eneco, Roteb Lease,
Rijkswaterstaat en TNT. Doel van het onderzoekstraject is om te leren
of in de praktijk het gebruiksgemak, actieradius, techniek en kosten
aansluiten bij de verwachtingen en wensen van gebruikers. Wereldwijd
test Toyota 600 Concept PHV's.
Maurits van Oranje: "In de transitie naar toekomstige duurzame
mobiliteit, zie ik voor de plug-in hybride technologie een grote
toepassing bij een breed publiek. Het is een uiterst belangrijke
vervolgstap op weg naar de zero emission auto. Dat Toyota nu al met
zo'n groot wereldomvattend onderzoek start, geeft uiteenlopende
disciplines de kansen om ervaring op te doen met deze voor het
transitieproces zo belangrijke technologie."
Het Formule E-Team is ingesteld door de ministeries van Economische
Zaken en Verkeer en Waterstaat om betaalbaar en betrouwbaar elektrisch
rijden in de komende jaren voor iedereen toegankelijk te maken. In het
Formule E-Team werken bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid
samen onder voorzitterschap van Maurits van Oranje.
De Concept PHV's hebben de Toyota Prius als basis. Het verschil tussen
de gewone Prius en de Concept PHV is dat de Concept PHV een
lithium-ion-batterij aan boord heeft waarmee hij met een maximum
snelheid van 100 kilometer per uur tot 20 kilometer ver volledig
elektrisch kan rijden. Eenmaal opgeladen - en dat duurt aan elk normaal
220/230 Volt stopcontact maximaal 90 minuten - kan de bestuurder zo'n
20 kilometer volledig elektrisch (en dus emissieloos) rijden. Is de
batterij leeg of rijdt de bestuurder sneller dan circa 100 kilometer
per uur, dan rijdt de auto als elke normale Full Hybrid auto.
Plug-in Hybrid combineert voordelen Full Hybrid met die van elektrische
auto
De Plug-in Hybrid Vehicle (PHV) combineert daarmee de voordelen van de
100% elektrische auto met die van een normale Full Hybrid, zoals de
Prius en de recentelijk geïntroduceerde Auris Hybrid. Dat betekent dat
de bestuurder niet alleen in de stad, maar ook op buitenwegen en
snelwegen volledig elektrisch kan rijden. De Concept PHV heeft een
gangbare actieradius, een normaal snelheidbereik, een qua omvang en
gewicht gering accupakket en een korte oplaadtijd.
Aan het proefproject nemen Rijkswaterstaat (ministerie van Verkeer en
Waterstaat), netbeheerder Stedin, afvaldienstverlener Van Gansewinkel,
postbedrijf TNT, vervoerder Roteb en energiemaatschappij Eneco deel.
Verder heeft Toyota distributeur Louwman & Parqui B.V. een exemplaar in
haar bezit.
Voor meeste woon-werkverkeerritten: 100% emissieloos
De Toyota Concept Plug-in Hybrid is geschikt voor het meeste
woon-werkverkeer in Nederland. Het CBS heeft namelijk berekend dat 69%
van de Nederlandse werknemers binnen 18 kilometer van hun werk woont.
Wanneer het rijden van langere afstanden gewenst is, functioneert de
auto als een `normale' Prius. De Concept Plug-in Hybrid kent een
CO2-uitstoot van 59 g/km.
Toyota Nederland