GroenLinks
Opheldering nodig over problemen HSL naar Breda

Dinsdag 5 oktober 2010, 17:25u - Ineke van Gent
Op initiatief van GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent hebben de fracties van GroenLinks, ChristenUnie, D66, SP en VVD opheldering gevraagd aan minister Eurlings over de zoveelste hobbel op het spoor naar de Hoge Snelheidstrein (HSL): de problemen met de aansluiting van het HSL-spoor op station Breda. Volgens berichten in de media zijn er problemen gerezen met het verschil in elektrische spanning op het HSL-spoor en het gewone spoor.

Het oponthoud leidt er in elk geval toe dat de HSL niet op 13 december 2010, maar pas veel later kan gaan rijden. Van Gent: "De HSL rijdt bij Amsterdam en Rotterdam óók over conventioneel spoor, dus railbeheerder Prorail heeft ruime ervaring kunnen opdoen met dit verschijnsel. Hoe kunnen de problemen rond Breda nu pas aan het licht komen, twee maanden voordat de HSL-trein daar zou gaan rijden?"

Van Gent wil ook van de demissionaire minister van V&W weten waar de kosten van deze tegenvaller terecht komen. "Alles wijst erop dat Prorail hier faalt. In dat geval moet de spoorbeheerder ook voor de kosten opdraaien." Van Gent wil opheldering van minister Eurlings, die verantwoordelijk is voor Prorail. "In de periodieke Voortgangrapportage HSL, die wij vorige week donderdag kregen, valt er enkel in verdekte termen iets te lezen over deze kwestie. En dat vind ik erg vreemd."

Schriftelijke vragen van de Kamerleden Van Gent, Slob, Koolmees, Bashir en Aptroot over problemen met de HSL richting Breda:
1. Wat is uw mening over het bericht "Aansluiting HSL weer later"? *
2. Klopt het dat de eerste HSL trein niet zoals gepland op 13 december 2010 kan gaan rijden vanaf station Breda, maar pas in de loop van 2011? Zo ja, op welk moment in 2011 verwacht u dat de HSL wel kan gaan rijden vanaf Breda?

3. Kunt u aangeven welke (technische) complicaties er precies toe leiden dat de HSL-treinen voorlopig kennelijk niet naar Breda kunnen rijden?

4. Hoe is het mogelijk dat er nu pas duidelijk wordt dat er problemen zijn met het verschil in elektrische spanning, terwijl bij Amsterdam de HSL ook over regulier spoor rijdt?
5. Welke partijen zijn er betrokken bij en wie is er verantwoordelijk voor de gerezen problemen, welke financiële gevolgen heeft het uitstel en waar komen die kosten terecht?

6. Waarom hebt u in de Voortgangsrapportage 27 HSL niet veel duidelijk en uitgebreider melding gemaakt van de gerezen problemen, de consequenties en de aanpak van de oplossing?
7. Is de verbouwing van station Breda in een dermate ver stadium dat de HSL hier kan stoppen? Wanneer is deze verbouwing voltooid?


*)
http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/7396320/Weer-uitstel-aanslui ting-Breda-op-hsl.ece