ChristenUnie
Bijdrage Arie SLob VAO verkeersveiligheid/CBR/landbouwverkeer
Bijdrage Arie SLob VAO verkeersveiligheid/CBR/landbouwverkeer
dinsdag 05 oktober 2010 14:00
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Het klopt inderdaad dat het
algemeen overleg al een tijd geleden gehouden is. Wij hebben echter nog
gewacht op een brief van de minister naar aanleiding van dat algemeen
overleg. Inmiddels was er een nieuwe Kamer. Vandaar dat er enige
vertraging is, maar beter laat dan nooit. Over een aantal dingen vragen
wij namelijk graag een uitspraak van de Kamer. Overigens is mijn
voorganger, collega Cramer, destijds aanwezig geweest bij het algemeen
overleg. Naar aanleiding van dat algemeen overleg, de brief van de
minister en de brief van vandaag van de commissie-Peijs dien ik de
volgende drie moties in.
*M
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het B-rijbewijs vrijstelling zal geven voor het
T-rijbewijs om ervoor te zorgen dat na invoering van het T-rijbewijs
niemand meer zonder rijbewijs op een landbouw- of bosbouwtrekker of
motorrijtuig met beperkte snelheid zit;
overwegende dat een tractor-aanhangercombinatie iets anders is dan een
personenauto en het T-rijbewijs mede daarom wordt ingevoerd;
verzoekt de regering, de vrijstelling voor het T-rijbewijs alleen te
laten gelden voor iedereen die bij invoering van dit rijbewijs 18 jaar
of ouder is en een B-rijbewijs heeft,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Slob, Van Gent
en Dijksma. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende
ondersteund.
Zij krijgt nr. 237 (29398).
**
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Ik dien nu mijn tweede motie
in dit kader in.
*M
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de initiatiefgroep landbouwvoertuigen, de
commissie-Peijs, in het aanvullend advies d.d. 2 maart 2010 adviseert
een vrijwillige herkenningsplaat in te voeren voor landbouw- en
bosbouwtrekkers (LBT) en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS)
gekoppeld aan een verhoging van de maximum snelheid voor voertuigen die
deze plaat voeren, tot 40 km/uur;
verzoekt de regering,
- een vrijwillige herkenningsplaat voor landbouw- en bosbouwtrekkers
(LBT) en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) in te voeren,
- de maximumsnelheid voor voertuigen met deze herkenningsplaat te
verhogen tot 40 km/uur,
en de voorstellen hiervoor binnen één jaar naar de Kamer te sturen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Slob, Van Gent
en Dijksma. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende
ondersteund.
Zij krijgt nr. 238 (29398).
**
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Tot slot dien ik een motie in
die met name de agrariërs raakt die te maken hebben met verschillende
gemeenten die hun eigen beleid met betrekking tot ontheffingen hebben.
*M
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat ongeveer 240 gemeenten een eigen breedteontheffing
kennen voor landbouwtrekkers wat leidt tot onnodige administratieve
lasten voor agrariërs;
verzoekt de regering, in samenwerking met de overige wegbeheerders
(VNG, IPO, Unie van Waterschappen) en de deelnemers uit de
initiatiefgroep landbouwvoertuigen (commissie-Peijs) onderzoek te doen
naar mogelijkheden om deze vergunningverlening af te schaffen, te
uniformeren of te vereenvoudigen en de Kamer hierover binnen 6 maanden
te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Slob en Dijksma.
Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 239 (29398).
**
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
Arie Slob