Longpatiënt: 'deze arts is een aanrader' op Longzorgmeter.nl

05/10/2010 08:00

Astmafonds

Longpatiënten zijn opvallend tevreden over hun behandelaars. Maar de samenwerking in de zorg kan beter. Dat blijkt uit de eerste 1.000 waarderingen op Longzorgmeter.nl. Het digitale platform helpt het Astma Fonds ervaringen van patiënten te bundelen voor betere zorg. Longzorgmeter.nl is onderdeel van overeenkomsten die het Astma Fonds gisteren sloot met Zorgverzekeraar VGZ en CZ.

Nederland telt ruim een miljoen mensen met een chronische longziekte, zoals astma of COPD. Zij hebben van doen met veel verschillende zorgverleners: van de huisarts tot de longverpleegkundige. "Wil je de zorg voor longpatiënten verbeteren, dan is hun ervaring net zo belangrijk als de medische kwaliteit", vindt directeur Michael Rutgers van het Astma Fonds, dat half juni de Longzorgmeter open stelde. "Iedereen kent de verhalen wel over de zorg, op feestjes of bij de buren. Maar nu brengen patiënten de knelpunten in kaart."

Patiëntervaring is één van de aspecten waarmee zorgverzekeraars de inkoop van zorg kunnen verbeteren en vernieuwen. Gisteren sloten zorgverzekeraars CZ en VGZ elk een overeenkomst met het Astma Fonds. Daarin maken zij de Longzorgmeter mede mogelijk, als één van de manieren om te komen tot betere zorg.

'Geen poespas' en 'snel weer buiten'

Op www.longzorgmeter.nl zien patiënten wat ze van de zorg mogen verwachten; want wat is goede zorg? Ze vullen, desgewenst anoniem, een korte vragenlijst in. Wat gaat goed en wat kan beter? Patiënten en zorgverleners kunnen alle waarderingen zien. Zo helpen patiënten elkaar op weg en kunnen zorgverleners hun zorg zonodig verbeteren. Tot nu toe kregen 300 huisartsen en 260 longartsen een waardering door één of meer patiënten. Ook 100 praktijkondersteuners en longverpleegkundigen ontvingen een reactie. Verschillende beroepsgroepen waren betrokken bij de ontwikkeling van de Longzorgmeter.nl.

De 1.000 waarderingen zijn overwegend positief: over de communicatie ("zonder veel poespas"; "heldere boodschap"), over de behandeling ("letterlijk alles is onderzocht voor een goede diagnose") en over zorg op maat ("ook over mijn andere aandoeningen, ook al kom ik maar voor één ding").

De samenwerking tussen zorgverleners kan beter. Soms weigert een huisarts door te verwijzen, of het beleid van de ene arts staat haaks op dat van de ander. De overdracht hapert wel eens: "De vervangende arts is niet goed op de hoogte, het is vervelend steeds te moeten vertellen wat er is." De betrokkenheid ontbreekt soms: "Ik krijg vaak het gevoel zo snel mogelijk buiten te moeten staan."

Scherp houden

Juliëtte Rooijmans, longarts bij Gelre Ziekenhuizen in Apeldoorn, werkte mee aan de ontwikkeling van de Longzorgmeter.nl. "Eerlijke feedback krijg je niet zomaar van patiënten, dus dit is een goed middel. Het houdt mij scherp. Uit de reacties kunnen we de knelpunten halen. Uiteindelijk willen we allemaal de beste zorg leveren."

Op maandag 4 oktober ondertekenden CZ en VGZ de overeenkomsten met het Astma Fonds. Dat gebeurde in het Huis voor de Gezondheid in Amersfoort, waar het Astma Fonds sinds deze zomer gevestigd is.





http://www.longzorgmeter.nl