Ingezonden persbericht


"Als het maar zwart, vloeibaar en cafeïnehoudend is" Malmberg verrast docenten op de Dag van de Leraar met hun lievelingskoffie

Amsterdam, 5 oktober 2010 - Leraren en koffie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit bevestigen docenten zelf in onderzoek van uitgeverij Malmberg onder ruim 3000 docenten in het voortgezet onderwijs. 84% drinkt dagelijks een 'bakkie', 40% drinkt er minstens vier. Reden voor Malmberg om hen tijdens de jaarlijkse 'Dag van de Leraar' te verrassen met hun favoriete smaak. Barista's verwennen docenten uit de hoofdstad met hun lievelingskoffie uit een speciale mobiele koffiebar. In het onderzoek is de smaak van lesgeven vergeleken met de favoriete koffiesmaken.

Docent + koffie = 1+1
Docenten zijn echte koffiedrinkers, vindt tweederde van de ondervraagden. Bijna de helft drinkt minimaal vier koppen per dag (40%). Daarentegen drinkt 16% geen koffie en 7% dagelijks slechts een kopje. Veel docenten (44%) denken dat docenten in de exacte vakken de meeste koffie drinken. 38% heeft koffie nodig om de dag door te komen; eenzelfde groep vindt dit onzin. De docenten zijn het erover eens dat je de klas niet alleen kan laten om even een bakje koffie te gaan halen (88%).

Drie op de tien geeft koffie op school een onvoldoende 30% van de docenten geeft de koffie op school een onvoldoende; zelfs 3% geeft het rapportcijfer 1. Toch is bijna een kwart erg tevreden en geeft een 8 of hoger. Koffie op het voortgezet onderwijs komt in de meeste gevallen uit een automaat (77%) of wordt op de traditionele manier gezet: een pot filterkoffie (15%). Cappuccino is het meest populair, gevolgd door filterkoffie. "Gewone koffie, geen flauwekul." licht een docent toe. Thee is populair en volgt op plek drie. Minst populair - of minst bekend - zijn ice coffee en espresso macchiato. Docenten zijn direct, kritisch, maar ook creatief als het om koffie gaat:
- "Als het maar zwart, vloeibaar en cafeïnehoudend is."
- "Koffie verkeerd met zelf geklopte sojamelk met versgezette koffie."
- "Koffie met een beetje koude melk, hup achterover en dan een smintje en weer door!"

Typisch dubbele espresso
Docenten die houden van dubbele espresso hebben opvallend uitgesproken voorkeuren als het gaat om lesgeven. Deze docenten geven, naar eigen zeggen, sterke feedback aan leerlingen en boeien hen meer dan gemiddeld met de leerstof. Het zijn sfeermakers op school en een traditionele manier van lesgeven spreekt aan. Toch laten ze leerlingen vrij in de klas, structuur is voor hen minder belangrijk. Ze hebben minder behoefte om de touwtjes in handen te hebben.

Latte macchiato drinkers zijn, naar eigen zeggen, populaire leraren en zijn innovatief ingesteld. Samen met de theedrinkers zijn zij het meest op de hoogte van de laatste jongerentrends. Espressodrinkers geven zelf aan het minst op de hoogte te zijn van die trends. Het meest gestructureerd lijken de koffie verkeerd drinkers. Ook opvallend: het digitale schoolbord is het minst populair onder deze groep. Liefhebbers van espresso macchiato verdiepen zich meer dan gemiddeld in de belevingswereld van hun leerlingen. Zij zijn liefhebbers van situationeel handelen in de les. Liefhebbers van filterkoffie en cappuccino wijken nauwelijks af van het gemiddelde.

De smaak van lesgeven: mannen versus vrouwen
Mannen en vrouwen hebben duidelijk verschillende voorkeuren in lesgeven. Persoonlijke aandacht en eigen inbreng in de les is de vrouwelijke smaak van lesgeven. Mannen geven de voorkeur aan vakinhoud, humor, identificatie met leerlingen en een traditionele manier van lesgeven. Die verschillen in lesgeven klinken door in de koffievoorkeuren. Mannelijke docenten kiezen voor filterkoffie, terwijl vrouwelijke docenten veelal thee of koffievarianten met melk drinken. Mannen zijn positiever gestemd over de koffie op school. Zij geven minder onvoldoendes dan hun vrouwelijke collega's en vaker het rapportcijfer acht of hoger.

Einde bericht

**

Ingezonden persbericht