Workshop Beter ondernemen met internet voor MKB


BREDA, 20101005 -- Kleine(re) ondernemingen maken te weinig, slecht of geen gebruik van de strategische mogelijkheden die internet kan bieden bij hun bedrijfsvoering. Het blijft dikwijls bij een eenvoudige, vaak slecht bijgehouden website die dikwijls vooral bestaat uit een lofzang op zichzelf, al of niet met een kale productopsomming. Onder de slogan "Beter Ondernemen Met Internet" (BOMI) heeft Omnisense Communicatie BV een workshop ontwikkeld voor MKB-bedrijven en -organisaties. Doel: hen op weg helpen met een efficiënte, integrale strategie in een mix van hun `gewone' business en internetbusiness.

In de workshops is een grote plaats ingeruimd voor zelfwerkzaamheid, eigen inbreng en inzicht. Zo wordt de deelnemers gevraagd van te voren sites van andere bedrijven te bestuderen en zelf met ideeën te komen. Verder veel aandacht voor het daadwerkelijk uitvoeren van plannen. Die mogen niet blijven steken in de ideeënfase. Het programma is ingebed in algemene onderwerpen als bedrijfsvoering, -strategie, projectomschrijving, begeleiden van veranderingsprocessen, overlegstructuren, communicatie, klantgerichtheid en evaluatie. Tegelijk met de aankondiging van de workshops is een site - www.beterondernemenmetinternet.nl - gelanceerd. Het initiatief is niet gericht op zzp'ers.

De internetpionier en voormalig CEO van VIA Networks, Frans Hendrikx, is terug in het internetvak gestapt. Hij heeft een workshop ontwikkeld voor MKB bedrijven die beter willen ondernemen met internet. De workshop is zo opgezet dat een ondernemer zelfstandig of gecoached tot een duidelijk afgebakende strategie kan komen. Een integrale-Strategie wel te verstaan, die de verbinding legt tussen de (oude) onderneming en de ambities op e-businessgebied.

Met een goed uitgewerkte strategie is duidelijk wat goed gaat in je bedrijf en wat er verantwoord verbeterd kan worden. Met de I-Strategie Workshop van Hendrikx, heeft de ondernemer een stuk gereedschap in handen waarmee zij of hij niet alleen een goed werkende strategie kan neerzetten, maar ook bijhouden of de gekozen strategie nog valide is of bijgesteld moet worden.

"Al jaren zie ik met lede ogen aan hoe moeilijk ondernemers het hebben om internet integraal in te zetten voor hun bedrijf. Heel dikwijls blijft het bij een homepage of een website en het e-mail- en WWW-adres op het visitekaartje. Dat is het dan wel. Jammer. Er zijn veel redenen aan te wijzen waarom dat zo is. Onvoldoende tijd wordt nogal eens genoemd. Maar ook: het kost te veel of ik weet niet wat bij mijn bedrijf past. Veel, vooral kleinere ondernemers, laten door die argumenten onbewust heel veel business liggen. Deze bedrijven wil ik graag helpen met de Workshop, want ze missen heel vaak goed strategisch inzicht en structuur. Met I-Strategie krijg je gewoon meer klanten, omzet en niet op de laatste plaats concurrentiekracht."

De Workshop I-Strategie is te bestellen via: www.beterondernemenmetinternet.nl