International Film Festival Rotterdam

40th International Film Festival Rotterdam
26 januari - 6 februari 2011

PERSBERICHT 5 oktober 2010

40e IFFR vertoont communistische westerns en modefilms

Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) voegt twee themaprogramma's toe aan de hoofdsectie Signals: 'Red Westerns' presenteert westerns van Sovjet- en Oosteuropese makelij uit de periode tussen 1924 en 1980; 'Out of Fashion' verkent de groeiende wisselwerking tussen modeindustrie en onafhankelijke filmkunst. Het IFFR heeft plaats van 26 januari tot en met 6 februari 2011.

Red Westerns

Vanaf de jaren twintig tot tachtig van de vorige eeuw heeft het westerngenre in de voormalige landen van het Oostblok een zeer populaire communistische variant gekend. Het IFFR biedt als eerste filmfestival een omvangrijk overzicht van deze bijna vergeten, zelden in 'het Westen' vertoonde, historisch en filmisch interessante genreproducties. De markante serie 'red westerns' toont hoe succesvol een bij uitstek westers filmgenre werd toegesneden op de communistische ideologie, bijvoorbeeld met hele andere, onverwachte helden. Het programma weerspiegelt hoe populaire blockbusters gemaakt werden in de periode van het socialistisch realisme.

Red Westerns neemt de zwijgende film Extraordinary Adventures of Mr. West in a Bolshevik's Land (1924) van de Russische filmpionier en -theoreticus Lev Kuleshov als vertrekpunt. In het programma, dat in totaal ongeveer vijftien films telt, verder onder meer Niekas nenorejo mirti (No One Wanted To Die, 1966, regie: Vytautas Zalakevicius), een in Litouwen gefilmde western die dat jaar tot beste film werd uitgeroepen door lezers van 'Soviet Screen', en twee Oostduitse DEFA -producties: Die Söhne des großen Bärin (The Sons of Great Mother Bear, 1965, regie: Josef Mach, posterbeeld) en Chingachgook, die große Schlange (Chingachgook, the Great Snake, 1967, regie: Richard Groschopp). In beide laatste films speelt Gojko Mitic, oorspronkelijk een Servische sportleraar, de hoofdrol en staan de landschappen van het Mongolië, Bulgarije en het voormalige Joegoslavië en Tsjechoslowakije model voor het Wilde Westen.

Het door IFFR-programmeur Ludmila Cvikova en de Russische filmcriticus Sergei Lavrentyev samengestelde programma wordt in 2011 ook vertoond in het Göteborg IFF (Zweden), Crossing Europe in Linz (Oostenrijk), Era New Horizons in Wroclaw (Polen) en IFF Bratislava (Slowakije). Bij het programma verschijnt in samenwerking met deze festivals een uitgave over 'red westerns'. Speciaal voor Red Westerns heeft Mosfilm Studio's in Moskou van vijf films uit het programma nieuwe, Engels ondertitelde kopieën gemaakt.

Out of Fashion

Het themaprogramma Out of Fashion laat zien hoe modehuizen, avant-garde ontwerpers en jonge, nog onbekende modeontwerpers film, video en online media gebruiken om hun ontwerpen en visie vorm te geven, te verspreiden en te verkopen. De creativiteit van modeontwerpers heeft al heel lang weerklank gevonden in de kunsten en, vooral door kostuumontwerp, in de filmwereld. Video en online toepassingen hebben een impuls gegeven aan de mogelijkheden voor ontwerpers en modehuizen om zich in artistiek opzicht op nieuwe manieren te profileren en te ontwikkelen.

Hierdoor is de wisselwerking tussen onafhankelijke filmmakers en modehuizen vooral de laatste jaren enorm toegenomen. IFFR-programmeur Inge de Leeuw brengt in Out of Fashion recente films en videokunst bijeen waarmee ontwerpers en modehuizen zich op een artistiek uitdagende en vernieuwende wijze manifesteren. Out of Fashion laat zien dat filmmakers bij het maken van opdrachtfilms een grote mate van vrijheid krijgen. Voorbeelden hiervan zijn First Spring van de Chinese kunstenaar Yang Fudong gemaakt voor Prada (foto) en Wonderwood van de Brits-Amerikaanse animatiefilmers Quay Brothers voor Comme des Garçons.

Out of Fashion omvat verder onder meer de documentaire Pyuupiru 2001-2008 van Daishi Matsunaga over werk en leven van deze Japanse modeontwerper en transgender-kunstenaar. In Museum Boijmans Van Beuningen is een werk van Pyuupiru onderdeel van de tentoonstelling H+F Fashion on the Edge (16 oktober 2010 tot en met 30 januari 2011). Premsela, Dutch Platform for Design and Fashion, organiseert in samenwerking met het IFFR een viertal programma's die met woord en beeld dieper ingaan op de wisselwerking tussen mode en film.

IFFR 2011: Signals
Signals is een van de drie hoofdsecties van het International Film Festival Rotterdam, naast Bright Future (films van beginnende filmmakers en de Tiger Awards Competities) en Spectrum (films van gevorderde regisseurs). In Signals vertoont het IFFR actuele of historische themaprogramma's en oeuvre-overzichten. Tijdens IFFR 2011 omvat Signals naast 'Red Westerns' en 'Out of Fashion' ook 'Raiding Africa', een themaprogramma over de Chinees-Afrikaanse verhoudingen met onder meer in China gemaakt nieuw werk van Afrikaanse filmmakers. Meer programma's in Signals worden later bekend gemaakt.

Het programma van het 40e International Film Festival Rotterdam verschijnt donderdag 20 januari 2011 als bijlage bij de Volkskrant en tegelijkertijd online op www.filmfestivalrotterdam.com. De online kaartverkoop via www.filmfestivalrotterdam.com start voor Tiger Friends op donderdag 20 januari om 20.00 uur en voor overige belangstellenden op vrijdag 21 januari om 20.00 uur. De festivalkassa in de Doelen (ingang Willem Burger Zaal, Kruisplein) is geopend vanaf dinsdag 25 januari om 09.00 uur. Het festival heeft plaats van 26 januari tot en met 6 februari 2011.

(Einde persbericht)

Noot aan de redactie,

International Film Festival Rotterdam