Ingezonden persbericht


Persbericht: wachtwoorden van kinderen te makkelijk te kraken

Amsterdam, 05-10-2010: Meer dan 70% van de wachtwoorden die kinderen maken, blijken te makkelijk te kraken. Dit blijkt uit de resultaten van de wachtwoordentest die afgelopen vrijdag is gelanceerd in het kader van de WifiWijs campagne: www.wifiwijs.nl Ruim 4000 kinderen hebben de afgelopen dagen de beschikbare wachtwoordentest gedaan. Deze test geeft aan of een wachtwoord sterk of zwak is. 76% van de geteste wachtwoorden blijken zwak tot zeer zwak te zijn. Vaak zijn het eenvoudig te raden wachtwoorden zoals de naam van hun huisdier, de favoriete sportclub of de eigen doopnaam. Opvallend is dat ná de test driekwart van de kinderen meteen hun wachtwoord verandert, op basis van de tips die zij via de speciale website www.wifiwijs.nl krijgen.

Lancering campagne WifiWijs

De wachtwoordentest maakt onderdeel uit van het transmedia voorlichtingsprogramma WifiWijs. Dit voorlichtingsprogramma is tot stand gekomen door een initiatief van Stichting Media Rakkers en Stichting De Kinderconsument in samenwerking met Sanoma Uitgevers, UPC Nederland, T-Mobile, Disney XD en Mediawijzer.net, het mediawijsheid expertisecentrum. Wifiwijs wordt officieel gelanceerd a.s. woensdag 6 oktober om 14.00 uur in Den Haag. Meer weten klik hier. Opgave voor deze middag via: www.dewifigeneratie.nl/wifiwijs