Rijksoverheid
Ons kenmerk
CZ/TSZ+3026306
Datum 5 oktober 2010
Intensive Care in Vlissingen
Geachte voorzitter,
Vooruitlopend op het geplande spoeddebat van woensdag 6 oktober 2010 over de
Intensive Care in Vlissingen heeft u mij verzocht om een reactie op het bericht in
de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC) van 29 september 2010. Met deze brief
kom ik aan uw verzoek tegemoet.
Het bericht in de PZC kondigt het verdwijnen van de Intensive Care op de locatie
Vlissingen aan. De berichtgeving suggereert voorts dat het hier gaat om een
onverwacht besluit van het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis (ADRZ). Er is immers
eerder door het bestuur van het ADRZ gecommuniceerd dat de Intensive Care
level 1 op Vlissingen behouden blijft, zo stelt het artikel.
Ik heb regelmatig met uw Kamer gesproken over de Zeeuwse kwestie. Ik heb u in
deze debatten, en daarnaast ook op schriftelijke wijze, laten weten dat Zeeland
een uitzonderlijke regio is die mijn aandacht heeft. Een dergelijke krimpregio als
Zeeland is kwetsbaar in het behoud van verantwoorde kwaliteit en bereikbaarheid.
In het behoud van een verantwoorde kwaliteit van zorg voor de toekomst in de
regio Noord en Midden Zeeland lag ook de belangrijkste reden voor de fusie. Sinds
het fusiebesluit door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in 2009 ligt bij
het ADRZ de niet eenvoudige taak de fusie te vertalen in een concreet fusieplan
met een gedetailleerde uitwerking van de functieverdeling over de locaties
inclusief de bijbehorende financiële paragraaf. Via het College Sanering
Zorginstellingen (CSZ) volg ik de ontwikkelingen rondom de fusie intensief en heb
hierover ook regelmatig contact met het ADRZ. Deze intensieve monitoring biedt
mij de mogelijkheid eventuele risico's voor de continuïteit van zorg in de regio
tijdig te signaleren. Dit betekent echter niet dat het ziekenhuis hierin geen
verantwoordelijkheid draagt. Het ADRZ is en blijft primair verantwoordelijk voor
een zodanige organisatie van de zorg dat het kwalitatief verantwoord is. De
uitwerking van de fusie dient hier naadloos op aan te sluiten.
Het bovenstaande brengt mij weer terug bij het eerdergenoemde artikel in de
PZC. Ik ben van mening dat als het ADRZ vindt dat er geen verantwoorde IC+level
1 zorg geboden kan worden in Vlissingen, deze zorg op die locatie dan ook niet
geleverd moet worden. Ik heb al eerder aangegeven de kwaliteit van zorg
belangrijker te vinden dan de bereikbaarheid ervan. En ook in het geval van de
Intensive Care in Vlissingen maak ik hier geen uitzondering op. Op dit moment is
Ons kenmerk
CZ/TSZ+3026306
Pagina 2 van 2
de bereikbaarheid van de acute zorg in de regio binnen de wettelijke normtijd van
45 minuten gegarandeerd.
Daarnaast vind ik het van belang u het volgende te melden. Het ADRZ gaat uit
van een IC+faciliteit in Vlissingen, gekoppeld aan het eerder vastgestelde profiel
van een planbaar ziekenhuis. Een IC+faciliteit kent een andere invulling dan een
IC+level 1. Ik kan me echter voorstellen dat het verschil tussen de beide varianten
niet altijd even duidelijkheid is. Gegeven het profiel van een planbaar ziekenhuis
heeft de locatie Vlissingen maximaal twee beademingsbedden nodig. Hierdoor kan
volgens de CBO+richtlijnen niet meer gesproken worden van een IC+level 1,
aangezien deze minimaal zes bedden dient te omvatten. Met de IC+faciliteit blijft
het in de toekomst mogelijk kwalitatief net zo goede acute opvang, stabilisatie en
nabeademingen in Vlissingen aan te bieden. Patiënten zullen, indien langer
intensieve zorg noodzakelijk is, na de acute opvang en stabilisatie vervoerd
moeten worden naar Goes. De IC+faciliteit in Vlissingen wordt ondergebracht bij
de SEH. Dit houdt in dat zowel de SEH als de IC+faciliteit door de SEH+poortarts
(FCCS+gecertificeerd en gekwalificeerd conform de huidige situatie) en de SEH &
IC+verpleegkundige 24/7 uur worden bemensd. Met de ambulancezorg zijn
afspraken gemaakt over de ritten die rechtstreeks naar Goes gaan. Zo zullen de
A1+ritten en de ritten van patiënten waarvoor operatie+ en opnamefaciliteiten
noodzakelijk zijn direct doorrijden naar Goes. Voor patiënten die zich aandienen in
Vlissingen wordt eerste opvang en stabilisatie geboden, waarna interklinisch
vervoer naar Goes beschikbaar is indien de noodzaak bestaat van een operatie
en/of medisch specialistische zorg.
Tot slot wil ik u attenderen op mijn reactie tijdens het debat van 12 maart 2009
waarin uw Kamer op mij een beroep deed voor het behoud van klein volwaardig
ziekenhuis op Walcheren. Ik heb u toen aangegeven dat het om overwegingen van
bereikbaarheid en keuzevrijheid voor de patiënt mijn voorkeur zou hebben om een
volwaardig ziekenhuis in Vlissingen te behouden. Als het echter om
kwaliteitsoverwegingen niet mogelijk is bepaalde functies in Vlissingen overeind te
houden, dan is concentratie in dit geval in Goes ten behoeve van het zekerstellen
van de kwaliteit van zorg voor de acute en hoogcomplexe patiënt onvermijdelijk.
Ik hoop u met bovenstaande voldoende geïnformeerd te hebben.
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink