'De vent is de tent': topbestuurders vaker persoonlijk onder vuur

05/10/2010 12:41

Reputatiegroep

Utrecht, 5 oktober 2010 - In het bedrijfsleven bouwen steeds meer bestuurders bewust aan een persoonlijk profiel. Dat is geen luxe maar bittere noodzaak, stelt Paul Stamsnijder, oprichter van de Reputatiegroep, in zijn nieuwe boek 'De vent is de tent: reputatiemanagement in de praktijk', dat op 6 oktober bij Academic Service verschijnt. De publieke opinie draait steeds meer om personen. Het publiek zoekt niet naar oorzaken of oplossingen, maar naar schuldigen. Daardoor trekt de boodschapper de aandacht in plaats van de boodschap. Zo knakken reputaties van zowel organisaties als hun individuele bestuurders veel makkelijker dan een paar jaar geleden. Een authentieke leider wil geen boegbeeld, maar voorbeeld zijn.

Door de personalisering van het nieuws krijgen de mensen achter het management steeds meer aandacht. Het boek 'De vent is de tent' schetst hoe de publieke opinie steeds meer om personen draait. Door de juridisering van onze maatschappij, de commercialisering van de journalistiek en de razendsnelle opkomst van social media liggen bestuurders steeds vaker persoonlijk onder vuur. De personaliseringstrend leidt ertoe dat bestuurders zich bewust zijn geworden van het belang van een geloofwaardige reputatie, zowel voor hun organisatie als voor zichzelf. Een bestuurder die geen voorbeeldgedrag vertoont, is ongeschikt voor zijn functie.

Voor leiderschapsprofilering geldt functionaliteit als sleutel voor succes. Het grote gevaar van een hoog profiel is zonnekoningengedrag: door teveel aandacht voor de persoon vervaagt het organisatiebelang. In het boek staat Stamsnijder kritisch stil bij de reputaties van ABN AMRO (onder Rijkman Groenink), ANWB (Guido van Woerkom), BP (Tony Hayward), De Nederlandsche Bank (Nout Wellink), DSB (Dirk Scheringa), ING (Michel Tilmant), het ministerie van Defensie (Jack de Vries), het ministerie van Landbouw (Gerda Verburg) InHolland (Jos Elbers),NOC-NSF (Erica Terpstra), Nokia (Olli-Pekka Kalasvuo), Virgin (Richard Branson) en WorldOnline (Nina Brink).

Er is een direct verband tussen de reputatie van de top en de waarde van de onderneming. Bestuurders worden dan ook genoodzaakt goed over hun persoonlijk profiel na te denken, stelt Stamsnijder. Maar de personaliseringstrend brengt ook kansen met zich mee. Bestuurders die voorbeeldgedrag laten zien, dragen direct bij aan de waarde van hun onderneming. Organisaties moeten niet alleen hun top, maar alle medewerkers in staat stellen om het verhaal van de organisatie uit te dragen. De boodschap: maak van medewerkers ambassadeurs. Het gaat in deze tijd niet om wat de top individueel vertoont, maar wat een organisatie collectief aan de buitenwereld laat zien. Stamsnijder stelt dat bestuurders de slag moeten maken 'van boegbeeld naar voorbeeld', waarbij hun gedrag het verschil maakt. Een ware leider is zichtbaar genoeg om herkenbaar te zijn, maar blijft bescheiden genoeg om geloofwaardig te blijven. Alleen als een bestuurder het algemeen belang boven het persoonlijk belang stelt, volgt waardecreatie. Positief komen organisaties als AkzoNobel (onder Hans Wijers), DELA (Edzo Doeve), Van Gansewinkel Groep (Ruud Sondag), Holland Casino (Dick Flink), Intrum Justitia (Marcel van Es), nationale-nederlanden (Lard Friese), NS (Aad Veenman en later Bert Meerstadt), NYSE Euronext (Joost van der Does de Willebois), Philadelphia Zorg (Greet Prins), Philips (Gerard Kleisterlee), Rabobank (Bert Heemskerk en later Piet Moerland), Rituals (Raymond Cloosterman),Shell (Peter Voser), TNT (Peter Bakker) en Warchild (Willemijn Verloop) uit de bus.

'De vent is de tent' is een praktisch en inspirerend boek, bedoeld om het topmanagement van organisaties en hun communicatieprofessionals te inspireren en de weg te wijzen. Stamsnijder geeft inzicht in de manier waarop bestuurders het best kunnen omgaan met hun persoonlijk profiel. In 'De vent is de tent' zijn visie-interviews opgenomen met Marc van Gelder (Mediq), Marco Keim (Aegon), Ronald Latenstein van Voorst (SNS), Pauline van der Meer Mohr (Erasmus Universiteit), Piet Moerland (Rabobank), Martin van Rijn (PGGM), Marjanne Sint (Isala Klinieken) en Ruud Sondag (Van Gansewinkel Groep).

Paul Stamsnijder is oprichter van en partner bij de Reputatiegroep, het eerste onafhankelijke bureau voor reputatievraagstukken in de Benelux. Daarnaast is hij programmadirecteur van de postdoctorale opleiding Master of Reputation Management van EURIB, het European Institute for Brand Management. Eerder verschenen van zijn hand 'Het merk is dood, leve het merk' (2008) en 'Goed nieuws in kwade tijden: crisiscommunicatie in de praktijk' (2002).