Gemeente Duiven


Tevredenheid cliënten Wet maatschappelijke ondersteuning 2009


----------
De gemeente Duiven doet jaarlijks een onderzoek naar de tevredenheid van cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en gehandicaptenvoorzieningen. Landelijk nemen 196 gemeenten deel aan dit onderzoek. De gemeente Duiven kan haar prestaties meten met het gemiddelde van de deelnemende gemeente (de zgn. referentiegroep). In Duiven zijn 820 vragenlijsten verzonden aan mensen met hulp in het huishouden en mensen die de afgelopen 2 jaar een voorziening hebben aangevraagd in verband met hun beperking. Hiervan zijn 390 geretourneerd, Dit is een respons van 49%. Aan deze groep is een reeks vragen voorgelegd over de toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden, hulpmiddelen en participatie.

Toegang tot de ondersteuning:
Respondenten in de gemeente geven gemiddeld een 7,7 voor de aanvraagprocedure. Wat betreft de toegang tot ondersteuning zijn cliënten (96%) het meest tevreden over de behandeling bij de aanvraag (o.a. deskundigheid van de consulenten, de aandacht en informatie). Relatief minder tevreden is men over de "wachttijd na toekenning" (88%). Overigens is de tevredenheid nog steeds hoger dan bij de referentiegroep (82%)

Hulp bij het huishouden:
De cliënten uit Duiven geven een rapportcijfer van 7,7 voor hulp bij het huishouden. Dit is ongeveer gelijk aan het gemiddelde van de referentiegroep (7,8). 25% van de respondenten ontvangt een persoongebonden budget voor hulp bij het huishouden. (referentie groep 21%). Over de keuzemogelijkheden tussen aanbieders is 93% tevreden. De meeste cliënten (98%) zijn zeer tevreden over de behandeling met respect.

Men is het meest tevreden over de telefonische bereikbaarheid (93%).planning van de hulp 97% (referentiegroep 94%). Bij de vervanging bij ziekte is men het minst tevreden nl. 83% (referentiegroep 81%).

Wmo Hulpmiddelen en collectief vervoer:
Gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen, zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen, is 7,4 (referentiegroep 7,3)

Het rapportcijfer voor het collectief vervoer is 6,1. Dit is lager dan de referentiegroep (69%). De cliënten zijn het meest positief over de behulpzaamheid van de chauffeur (98%). In de referentie groep is dit 92%. Relatief het minst tevreden is men over de prijs per rit 53% (in referentiegroep 93%).

Mantelzorg vanuit het perspectief van de cliënt:

32% van het aantal ondervraagden geeft aan mantelzorg te ontvangen het grootste aantal respondenten (38%) in de gemeente Duiven ontvangt 0 - 4 uur per week mantelzorg (referentiegroep 37%)

Participatie en Wmo-raad:
Bij 87% van de ondervraagden draagt de ondersteuning/hulpmiddel er zeer veel aan bij dat men zelfstandig kan blijven wonen (referentiegroep 81%) Op de vraag of de ondersteuning/hulpmiddel eraan bijdraagt dat men kan blijven meedoen aan de maatschappij, antwoord 77% dat dit zeer veel bijdraagt. (referentiegroep 74%)
34% heeft wel eens van de Wmo-raad Duiven gehoord (referentiegroep 29%). Hiervan is 87% (referentiegroep 91%) tevreden tot zeer tevreden over de adviezen van de Wmo-raad over Wmo-beleid.