HTM: Verplichte aanbesteding OV onverstandig en oneconomisch

06/10/2010 12:05

HTM Personenvervoer NV

HTM noemt het voornemen in het concept regeerakkoord om tot verplichte aanbesteding van het openbaar vervoer in de drie grote steden over te gaan en het voornemen van Stadsgewest Haaglanden om de busconcessie voor de Haagse regio openbaar te gaan aanbesteden op dit moment onwenselijk, onverstandig en oneconomisch. "Het zou onze koers niet zijn, maar nu de politieke realiteit anders is hopen wij dat in een eerlijke aanbesteding de stem van de tevreden HTM passagiers zal doorklinken", aldus HTM algemeen directeur Dirk le Clercq. "Wij zullen er alles aan doen om aan te tonen dat een keuze voor voortzetting van al bijna 150 jaar HTM-service ook economisch meer dan verantwoord is", zo vervolgt hij.

"Het stoeien om een kortstondige vergunning en de huidige aanbestedingsmethodiek leveren niet de bijdrage aan mobiliteit die het Stadsgewest Haaglanden ambieert", zo zegt Le Clercq. Mobiliteit moet door middel van het bieden van hoogwaardig openbaar stadsvervoer juist een bijdrage aan de sociale en economische ontwikkeling van het grootstedelijk gebied leveren, zo vindt HTM.

Met het oog op de grootscheepse verbouwingen en infrastructurele werkzaamheden die komende jaren rond de stations CS en HS in Den Haag gaan plaatsvinden is het uit elkaar trekken van tram en bus van HTM onverstandig.

Onlosmakelijk met elkaar verbonden grootstedelijke elementen

De huidige wijze van openbaar aanbesteden geeft te weinig ruimte aan elementen die in een grootstedelijke omgeving belangrijk zijn, zoals sociale veiligheid, inpassing in de lokale ruimtelijke ordening, maar die niet tot het primaire takenpakket van een stadsregio behoren. Tegelijkertijd zijn deze elementen van vitaal belang voor een goede mobiliteit.

Mobiliteit in een grootstedelijke omgeving kent een groot aantal onlosmakelijk met elkaar verbonden elementen, zoals belangrijke actuele thema's als Sociale Veiligheid van passagiers en personeel, inpassing van haltes/overstappunten in de stedelijke ruimtelijke ordening, de uitwisselbaarheid van rail en bus bij verstoringen, en de deskundige ondersteuning in de ontwikkeling van stedelijke agglomeraties als Den Haag tot Randstedelijke metropool.

HTM levert al bijna 150 jaar kwalitatief hoogstaand openbaar vervoer in Den Haag en omstreken en is door deze jarenlange verwevenheid met een ingewikkelde grootstedelijke omgeving als geen andere partij daartoe in staat. HTM heeft geen aanbesteding nodig om elke dag het beste aan haar klanten en de stad te bieden. Stadsvervoer is anders dan streekvervoer en openbaar vervoer in grote steden is per stad uniek. De vraag naar vervoer is anders en de techniek is anders. Grote steden hebben metro-, tram, light-rail- en bussystemen die op hun beurt niet overal aanwezig zijn en onderling verschillen, maar wel een unieke en onlosmakelijk met elkaar verbonden systematische samenhang vertonen.

Verplichte aanbesteding zorgt, zo blijkt uit de praktijkvoorbeelden in het streekvervoer, bij iedere concessiewisseling tot langdurige kinderziekten en veroorzaakt grote onduidelijkheden voor klanten en personeel.

In de grote steden van de EU met een succesvol vervoersysteem wordt openbaar vervoer ook niet verplicht openbaar aanbesteed, zoals de Europese hoofdstad Brussel, Parijs en Berlijn. Daar waar dat wel is gebeurd is een achteruitgang in voorzieningenniveau en dienstverlening waar te nemen.

Blij met erkenning van belang openbaar vervoer

HTM is wel blij dat in het concept regeerakkoord het belang van goed openbaar vervoer voor optimale bereikbaarheid en een goed milieu wordt erkend. Het is belangrijk dat een substantieel deel van de 500 miljoen euro die het kabinet extra in wegen en spoor wil investeren ook ten goede komt aan bus, tram en metro.

Ook de geplande aandacht voor vergroting van de veiligheid voor personeel en passagiers in het openbaar vervoer kan op steun van HTM rekenen.






Noot voor de redactie:

(

HTM