Gemeente Laarbeek


Gedeputeerde Staten kiezen voor Wilhelmina-alternatief

Instemming met voorkeursalternatief Noordoostcorridor

De toekomstige oost-westverbinding van de 'Ruit om Eindhoven-Helmond' komt, als het aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant ligt, in de buurt van het Wilhelminakanaal te liggen. Vandaag stemden zij in met het voorkeursalternatief voor de Noordoostcorridor: de oost-westverbinding als laatste stukje van de Ruit, gekoppeld aan een nog op te waarderen N279.

Het voorkeursalternatief, zoals unaniem door de stuurgroep Brainport oost geadviseerd, betreft de nieuwe oost-westverbinding tussen A50/A58 en de N279 in de buurt van het Wilhelminakanaal, gekoppeld aan een nog op te waarderen N279 tussen Veghel en de A67. Het besluit is verankerd door het op te nemen in het ontwerp Structuurvisie Ruimtelijke Ordening, deel D Brainport oost.

Volgens Yves de Boer, gedeputeerde Mobiliteit en Infrastructuur, is de keuze voor het voorkeursalternatief door Gedeputeerde Staten een belangrijke stap na jaren discussie over de bereikbaarheid van de Zuidoostvleugel van BrabantStad: 'Er staan grote belangen op het spel, zowel op lokaal, regionaal, nationaal als internationaal niveau. Daarnaast vraagt het grote belang voor mens, milieu en economie in deze regio om een zorgvuldige afweging. Die afweging is door ons gemaakt.'

Brainportregio

De Noordoostcorridor staat niet op zichzelf, maar is een onderdeel van de gebiedsontwikkeling van Brainport. De Brainportregio is één van de motoren van de Nederlandse economie. De sterke economische positie van de regio is mede te danken aan de unieke, uitzonderlijke combinatie van wonen, werken en landschap. De Noordoostcorridor biedt naast een oplossing voor het bereikbaarheidsvraagstuk aan de oostzijde van de regio Eindhoven-Helmond ook kansen voor ruimtelijke ontwikkelingen in het hele gebied: het gaat om de samenhang tussen een goede bereikbaarheid, de kwaliteit van leven en wonen, de robuustheid van het wegennetwerk en ruimtelijk-economische kansen en de ontwikkeling van natuur en water. Die samenhang is een voorwaarde om de Brainportregio te versterken.

Het gaat bij de Noordoostcorridor om meer dan alleen de aanleg van een weg. De ontwikkeling zal een mix van positieve en (binnen grenzen) negatieve effecten hebben, die uiteindelijk een positief resultaat voor het totale gebied opleveren. Er is oog voor die negatieve effecten en de aanvullende maatregelen die daarbij nodig zijn. Naast verbetering van de bereikbaarheid wordt tegelijkertijd fors geïnvesteerd in groene ontwikkelingen in het middengebied (het Rijk van Dommel en Aa) tussen Eindhoven en Helmond.

Tussenstap

De keuze van GS voor het voorkeursalternatief is een tussenstap. De Statencommissie Ruimte en milieu moet de stukken eind oktober nog vrijgeven voor inspraak. Na de inspraak nemen Provinciale Staten het finale besluit over het voorkeursalternatief.

Daarna volgt nog een fase van nader onderzoek die inzoomt op de keuze van het exacte tracé binnen de globale bundel van het voorkeursalternatief (zie afbeelding). Opnieuw worden dan, meer in detail, de belangen tussen bereikbaarheid en milieu afgewogen. Deze fase start medio 2011.