Gemeente Laarbeek
Gedeputeerde Staten kiezen voor Wilhelmina-alternatief
Instemming met voorkeursalternatief Noordoostcorridor
De toekomstige oost-westverbinding van de 'Ruit om Eindhoven-Helmond'
komt, als het aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant ligt, in de
buurt van het Wilhelminakanaal te liggen. Vandaag stemden zij in met
het voorkeursalternatief voor de Noordoostcorridor: de
oost-westverbinding als laatste stukje van de Ruit, gekoppeld aan een
nog op te waarderen N279.
Het voorkeursalternatief, zoals unaniem door de stuurgroep Brainport
oost geadviseerd, betreft de nieuwe oost-westverbinding tussen A50/A58
en de N279 in de buurt van het Wilhelminakanaal, gekoppeld aan een nog
op te waarderen N279 tussen Veghel en de A67. Het besluit is verankerd
door het op te nemen in het ontwerp Structuurvisie Ruimtelijke
Ordening, deel D Brainport oost.
Volgens Yves de Boer, gedeputeerde Mobiliteit en Infrastructuur, is de
keuze voor het voorkeursalternatief door Gedeputeerde Staten een
belangrijke stap na jaren discussie over de bereikbaarheid van de
Zuidoostvleugel van BrabantStad: 'Er staan grote belangen op het spel,
zowel op lokaal, regionaal, nationaal als internationaal niveau.
Daarnaast vraagt het grote belang voor mens, milieu en economie in deze
regio om een zorgvuldige afweging. Die afweging is door ons gemaakt.'
Brainportregio
De Noordoostcorridor staat niet op zichzelf, maar is een onderdeel van
de gebiedsontwikkeling van Brainport. De Brainportregio is één van de
motoren van de Nederlandse economie. De sterke economische positie van
de regio is mede te danken aan de unieke, uitzonderlijke combinatie van
wonen, werken en landschap. De Noordoostcorridor biedt naast een
oplossing voor het bereikbaarheidsvraagstuk aan de oostzijde van de
regio Eindhoven-Helmond ook kansen voor ruimtelijke ontwikkelingen in
het hele gebied: het gaat om de samenhang tussen een goede
bereikbaarheid, de kwaliteit van leven en wonen, de robuustheid van het
wegennetwerk en ruimtelijk-economische kansen en de ontwikkeling van
natuur en water. Die samenhang is een voorwaarde om de Brainportregio
te versterken.
Het gaat bij de Noordoostcorridor om meer dan alleen de aanleg van een
weg. De ontwikkeling zal een mix van positieve en (binnen grenzen)
negatieve effecten hebben, die uiteindelijk een positief resultaat voor
het totale gebied opleveren. Er is oog voor die negatieve effecten en
de aanvullende maatregelen die daarbij nodig zijn. Naast verbetering
van de bereikbaarheid wordt tegelijkertijd fors geïnvesteerd in groene
ontwikkelingen in het middengebied (het Rijk van Dommel en Aa) tussen
Eindhoven en Helmond.
Tussenstap
De keuze van GS voor het voorkeursalternatief is een tussenstap. De
Statencommissie Ruimte en milieu moet de stukken eind oktober nog
vrijgeven voor inspraak. Na de inspraak nemen Provinciale Staten het
finale besluit over het voorkeursalternatief.
Daarna volgt nog een fase van nader onderzoek die inzoomt op de keuze
van het exacte tracé binnen de globale bundel van het
voorkeursalternatief (zie afbeelding). Opnieuw worden dan, meer in
detail, de belangen tussen bereikbaarheid en milieu afgewogen. Deze
fase start medio 2011.