ProRail
Persbericht
06-10-2010
Tweede proef âElke tien minuten een treinâ afgerond
ProRail, KNV en NS zijn redelijk tevreden over het verloop van de proef
waarbij de afgelopen vier weken op het traject Eindhoven en Amsterdam
(Intercity's) en tussen Geldermalsen en Utrecht (Sprinters) elke tien
minuten een trein reed. Deze proef had tot doel extra informatie te
verzamelen over de condities waarbinnen de structurele invoering van
een verhoogde frequentie op dit traject mogelijk is.
In de afgelopen vier weken is bevestigd dat â binnen een aantal
condities - het mogelijk is elke tien minuten een Intercity en een
Sprinter te laten rijden tussen Eindhoven en Amsterdam en tussen
Utrecht en Geldermalsen. De reiziger heeft aangegeven dit te waarderen.
Toch ging er vooral in de eerste weken een aantal zaken niet goed. Zo
waren er tussen Utrecht en Geldermalsen klachten over te volle treinen
in combinatie met de inzet van Sprinters en het incidenteel
voorbijrijden van een stoptreinstation bij vertragingen. NS heeft hier
op gereageerd door enkele treinen te verlengen en door een betere
spreiding van de reizigers over de perrons. Daarnaast werd het
incidenteel voorbijrijden van een stoptreinstation om de doorstroming
te bevorderen gestaakt.
Het laten rijden van meer treinen heeft impact op de omgeving.
Verkeersregelaars hebben bij enkele drukke overwegen een veilige
afhandeling van het verkeer ondersteund. Tijdens deze proef zijn de
effecten van het toegenomen treinverkeer op een aantal
spoorwegovergangen gemeten. Er hebben zich tijdens de proef geen
incidenten bij overwegen voorgedaan.
Tijdens de proef is er intensief onderzoek gedaan naar de punctualiteit
en bezetting van treinen e.d., zijn zo'n 2000 reizigers geïnterviewd,
is onderzoek onder medewerkers verricht en zijn gegevens over overwegen
verzameld. Begin 2011 zullen ProRail, NS en de goederenvervoerders
besluiten binnen welke condities en vanaf welk moment er âelke tien
minuten een treinâ op dit traject wordt ingevoerd.