Rijksoverheid
Opening van de Barge terminal in Alphen aan den Rijn
Toespraak | 01-10-2010
De productie van de Heineken-fabriek in Zoeterwoude wordt vanaf nu niet
meer via de weg, maar over water vervoerd. Dankzij de nieuwe
inlandterminal in Alphen gaan de blikjes en flesjes vrijwel direct
vanuit de fabriek de boot op. Minister Eurlings opende de binnenhaven
op vrijdag 1 oktober 2010. "Met deze terminal halen we dagelijks enkele
honderden vrachtwagens van de weg. Zo ontlasten we de wegen in het
groene hart van de Randstad, waar de druk op de leefomgeving het hoogst
is", aldus de minister.
Dames en heren,
Het is weer vrijdagmiddag. Voor ons een feestelijke middag omdat we
bijeen zijn voor de opening van een prachtige nieuwe terminal.
Ondertussen kijken veel Nederlanders uit naar het weekeind. Zij kijken
uit naar een welverdiend koud biertje. Thuis of in het café.
Natuurlijk denken mensen er niet bij na welke reis het bier heeft
afgelegd voordat het op de plaats van bestemming kwam. Zij vragen zich
niet af waar het is geproduceerd. Hoe het is vervoerd. En of dat
vervoer niet efficiënter zou kunnen.
Met deze vragen vallen we mensen op de vrijdagavond niet lastig. Maar u
en ik denken daar natuurlijk wèl over na. Bij de Van Uden Groep, de
Rotterdamse haven en bij mij op het ministerie. We vragen ons allemaal
af: hoe kan het beter, efficiënter en schoner.
Terminal
Vandaag staan we bij het tastbare resultaat van onze samenwerking en
zoektocht naar verbetering: een gloednieuwe terminal voor de
binnenvaart. Velen hebben meegewerkt, maar ik wil drie heren in het
bijzonder complimenteren:
* Henk Bakker van Van Uden
* Fred Holvast en Jean-Francois van Boxmeer van Heineken.
Het is fantastisch dat we zo ver zijn gekomen.
* Dit is de grootste inland terminal van Nederland.
* Gelegen in het groene hart van de Randstad, waar de druk op het
wegennet en de leefomgeving zeer hoog is.
* Nabij de brouwerij van Heineken, één van de belangrijke bedrijven
in Nederland. Het is een voorbeeldbedrijf dat bewust keuzes maakt
om mobiliteit te verbeteren en het milieu te sparen.
Deze terminal is drie keer winst:
Winst voor het milieu, want hier worden vanaf nu jaarlijks minimaal
60.000 containers overgeslagen. We halen dagelijks enkele honderden
vrachtwagens van de weg. Een binnenvaartschip is ongeveer driemaal
energie-efficiënter dan een vrachtauto die hetzelfde vervoert. De
CO2-uitstoot van de binnenvaartsector is dus beperkt.
Ten tweede is de terminal winst voor verladers, want binnenvaart is
goedkoper dan vervoer over de weg. De productie van Heineken in
Zoeterwoude gaat vrijwel direct vanuit de brouwerij via de terminal het
water op. De flesjes en blikjes varen zo naar Rotterdam en Antwerpen.
De kosten kunnen verder naar beneden als de schepen vervolgens lading
vanuit de havens mee terugnemen. Zo voorkomen we dat er lege schepen
over onze vaarwegen gaan.
Ten derde is deze terminal winst voor de bereikbaarheid van de
Randstad. Want we ontzien de zeer druk bereden A4 en het deel van de
A13 dat hoog scoort in de landelijke file top 10 .
Het is voor Nederland van groot belang dat de Randstad bereikbaar
blijft. Want onze verbindingen zijn de levensaderen van onze economie.
Nederland heeft een naam hoog te houden:
* Als knooppunt van transport en logistiek.
* Als open economie met rechtstreekse lijnen naar alle delen van de
wereld.
* Als toegangspoort tot het Europese achterland.
Geschiedenis
We danken deze positie aan onze gunstige ligging aan de monding van de
Rijn, Maas en Schelde. Aan de vele waterwegen die ons land rijk is.
Maar we hebben minstens zo veel te danken aan de ontwikkeling die wij
als logistieke natie hebben doorgemaakt. Steeds weten we nieuwe kansen
te benutten. En als je terugkijkt, dan zie je pas hoe veel we hebben
bereikt. Van paardenkracht, via stoomkracht naar de modernste
LNG-techniek.
Stelt u zich eens voor hoe het er hier bij de Gouwe uitzag in de 17e
eeuw. Deze rivier was toen een belangrijk onderdeel van de noord-zuid
vaarroute tussen Amsterdam, Rotterdam en verder naar Vlaanderen. Over
deze verkeersader voeren toen al binnenschepen af en aan. Het waren
vooral zeilschepen en trekschuiten met paarden.
Onze voorouders zochten onophoudelijk naar mogelijkheden om efficiënter
te varen. En dat lukte met de komst van het stoomschip. Aanvankelijk
konden weinig binnenschippers zich zo'n hypermoderne boot veroorloven.
Het stoomschip werd vooral ingezet als sleepboot op plaatsen waar het
moeilijk was om te zeilen en waar geen jaagpad was. Maar uiteindelijk
werd het stoomschip algemeen gebruikt als binnenschip. Dit betekende
een grote efficiencyslag.
Sindsdien hebben we een lange weg afgelegd om onze schepen sneller,
veiliger, efficiënter en duurzamer te maken. Het resultaat van onze
investeringen mag er zijn: Nederland heeft zowel de grootste als de
modernste vloot van Europa.
LNG
Heineken kijkt nu uit naar een volgende stap. Het bedrijf studeert op
binnenvaartschepen die varen op LNG. Deze moderne brandstof is zowel
schoon als zuinig. Op termijn wordt het mogelijk om nagenoeg
klimaatneutraal te varen op bio-LNG. Mijn ministerie is bereid om samen
met het bedrijfsleven de bouw van LNG-vulpunten te bevorderen.
Met deze LNG-schepen blijven we in de voorhoede. Verladers willen
milieuvriendelijk vervoer, omdat zij maatschappelijk verantwoord willen
ondernemen. En bovendien: wie zuinig vaart, betaalt minder brandstof.
Zo gaan winst voor het milieu en financieel voordeel hand in hand.
Maar varen in moderne schepen alleen is niet genoeg. We kijken ook hoe
we de Gouwe als vaarweg beter kunnen benutten:
* Er komt een verdubbeling van de Julianasluis bij Gouda. Hiermee
verdwijnt er een barrière voor de binnenvaart tussen Rotterdam en
Amsterdam.
* Er wordt gekeken of er bredere schepen over de Gouwe kunnen varen.
* Van Uden begint als eerste terminal operator met een lijndienst
tussen verschillende inlandterminals. Een goede aanvulling op de
diensten die tussen zeehavens en binnenhavens varen.
Benutten
Het is belangrijk dat we uit onze vaarwegen halen wat erin zit, zeker
in de Randstad. Dat werd vorige maand nog eens onderstreept door het
Planbureau voor de Leefomgeving. Het Planbureau becijfert dat het
tijdsverlies door files in de Randstad tussen 2000 en 2008 is
toegenomen met 58 procent.
Het beter benutten van vaarwegen is een belangrijk middel in de strijd
tegen de files. Dus ik zou zeggen: zo veel mogelijk containers van de
vrachtwagen het schip op! We zijn in Nederland al goed bezig: dertig
procent van het goederenvervoer in ons land gaat al per schip.
Vandaag vieren we dat we opnieuw een kans hebben gegrepen die we niet
konden laten liggen. Deze terminal was een ontbrekende schakel, die de
hele mobiliteitsketen sterker maakt. Vanaf nu staat Nederland nog beter
op de kaart als land van goede verbindingen en duurzaam
goederenvervoer.
Het is mij een genoegen om deze terminal - namens u allen - te openen.
Afzender
* Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051