FloraHolland


Productcommissie Tulp

FLORAHOLLAND (5 oktober 2010) - De FloraHolland Productcommissie Tulp heeft op vrijdag 24 september in Rijnsburg vergaderd. Nieuw aan tafel was Wietse Mellema uit de Noordoost Polder.

Een van de punten die deze vergadering aan de orde kwam was de partijaanduiding. FloraHolland wil op de deelkarren verduidelijking over de verschillende partijen, daar de correctiekosten nu erg hoog zijn. Dit wil zij doen door vanaf de tweede partij de fusten te voorzien van een 2, 3 e.d. Op vestiging Rijnsburg gebeurt dit al langer. De FPC-leden zien geen groot praktisch probleem voor de tulpenaanvoerders.

Ook is stilgestaan bij de veilschema's van het afgelopen seizoen. Deze zijn goed bevallen. Volgend jaar zal hetzelfde schema, dus met behoud van het veilblok voor tulpen lichter dan 22 gram, worden aangehouden. Enige aanpassing is dat de pauzes van de klokken gelijk zijn getrokken. Hierdoor zal op de exportvestigingen om 7.30 uur gestart worden met FleurPrimeur. De nieuwe veilgroepindeling is een voorbeeld van een mooi resultaat dat door de FPC in overleg met FloraHolland is behaald.

De reden waarom is gekozen voor centralisatie van de klokken op vestiging Aalsmeer is toegelicht door Dirk Jansen. Ingegaan is op de toekomstmogelijkheden. Ter sprake kwamen de ontwikkelingen rond het Kopen op Afstand en het maken van foto's door aanvoerders of door de veiling als ondersteunende dienst. De FPC hecht er belang aan dat deze dienst wordt ontwikkeld, omdat het aanvoerders de keuze biedt om foto's te laten maken wanneer zij daar zelf de mogelijkheden niet voor hebben. Zij wil graag dat dit op een eenvoudige en praktische manier gaat plaatsvinden.
Tijdens de diverse geplande bijeenkomsten zal aandacht zijn voor het maken van foto's en de fotokit. Deze fotokit is in samenwerking met een aantal aanvoerders, FPC-leden en FloraHolland ontwikkeld. Het doel is aanvoerders te ontzorgen in het keuzeproces welke techniek moeten worden aangeschaft. Tevens moeten de aanvoerders geholpen worden met het meezenden van foto's bij de partii-informatie. De FPC heeft aandacht gevraagd voor een goede communicatie richting de tulpenaanvoerders. De voorkeur gaat uit naar een frequentere manier van communiceren over de voortgang van de actiepunten, bijvoorbeeld door regelmatig een digitale nieuwsbrief te versturen.