Persbericht

Adobe opent Adobe Museum of Digital Media
Online museum opent deuren op 6 oktober

Amsterdam, 23 september 2010 ­ Adobe Systems Incorporated (Nasdaq:ADBE) opent op 6 oktober een online, interactief museum. In het Adobe Museum of Digital Media (AMDM) worden digitale media getoond en bewaard. Daarnaast biedt het een platform voor de uitwisseling van creatieve ideeën en een podium waarop experts van gedachten kunnen wisselen over de invloed van digitale media op cultuur en maatschappij. Het AMDM is te vinden op http://www.adobemuseum.com.

Naarmate sociale en culturele interactie zich steeds meer verplaatst naar het internet, maken meer en meer kunstenaars en ontwerpers gebruik van digitale media om hun ideeën vorm te geven. Inspelend op deze ontwikkeling laat AMDM het werk zien van verschillende ontwerpers op het gebied van visual art, film, performance, design, architectuur en social media. Net als een traditioneel museum heeft het AMDM als doel om de hoogste standaarden in creatieve processen te tonen en de rol van conservator in ere te houden. In tegenstelling tot andere musea biedt AMDM ook nog eens de voordelen van de online wereld, waaronder interactiviteit en onbeperkte 24/7 toegang.

"Adobe werkt dagelijks met veel creatieve professionals. We zien daarbij veel bijzondere digitale projecten die niet alleen de voordelen van de huidige technologie benutten, maar ook laten zien wat creatieve geesten in de toekomst allemaal kunnen met digitale media", aldus Ann Lewnes, senior vice president of global marketing bij Adobe. "Het museum is door deze professionals geïnspireerd en is een eerbetoon aan hun talent en innovatie. We geloven dat digitale media een belangrijke rol spelen in de vorming van onze maatschappij en creatieve cultuur."

Ontwerp van AMDM
Het museum is het resultaat van een samenwerking tussen:
- Piero Frescobaldi, medeoprichter van unit9, een digitaal productiebedrijf uit Groot-Brittannië;
- Filippo Innocenti, oprichter van het bedrijf Spin+ (uit Groot-Brittannië) en professor in Architecture Technology aan de universiteit Politecnico di Milano;
- Reclamebureau Goodby, Silverstein en Partners uit San Francisco;
- Adobe.

Het AMDM is zo ontworpen dat de bezoeker dezelfde ervaring heeft als in een traditioneel museum, maar dan volledig online. Bezoekers kunnen het museum vanuit drie verschillende perspectieven bekijken: van buitenaf, van binnenuit en vanuit een ruimte die uitzicht biedt op de exposities.

De eerste expositie van AMDM is Valley, het nieuwste werk van de bekende Amerikaanse artiest Tony Oursler. In deze expositie wordt onze relatie met het internet verkend, onderbouwd met Oursler's scherpe maar ontwapenende humor. Meer informatie over Tony Oursler is te vinden op zijn website: http://www.tonyoursler.com/ .

Na Valley zullen er projecten te zien zijn van de Japanse artiest Mariko Mori en van John Maeda, een Amerikaanse grafisch ontwerper en voorzitter van de Rhode Island School of Design. Exposities in het AMDM zullen naar verwachting elk kwartaal wisselen, maar alle werken blijven toegankelijk voor bezoekers via het archief. Het online museum is 24 uur per dag gratis te bezoeken. Bezoekers die zich registreren krijgen verschillende voordelen, waaronder vervroegd toegang tot nieuwe exposities en exclusieve evenementen.

Ga voor het volledige, Engelstalige persbericht naar http://www.adobe.com/aboutadobe/pressroom/pressreleases/201009/092010AdobeMuseumDigitalMedia.html

Over Adobe Systems Incorporated
Adobe zorgt voor een revolutie in de manier waarop er in de wereld wordt omgegaan met ideeën en informatie, op elk moment, elke plaats en via elk medium. Ga voor meer informatie over Adobe naar www.adobe.nl of www.adobe.com.

Een PDF van dit persbericht vindt u hier: http://press.adobe.com/cgi-bin/pr.cgi?show=content;rel_id=846

Voor verdere informatie kunt u kijken op: http://bit.ly/dnHO09

Altijd als eerste de laatste persberichten van Adobe Systems Benelux via deze RSS-feed: feed://www.lewiswire.com/nl/rss.php?client=385

Kijk ook op de Adobe-Twitter: http://www.twitter.com/adobesystemsnl

###

© 2010 Adobe Systems Incorporated. All rights reserved. Adobe, the Adobe logo, Flash, Flash Platform, Flash Player, Creative Suite Flash Professional and Adobe AIR are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.