Gemeente Utrecht


| |
|Week 40                                                               |
|                                                                      |
|Datum  6 oktober 2010                                                 |
|                                                                      |
|Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en          |
|wethouders                                                            |
|                                                                      |
|Inzet gemeente Utrecht bij kraken en leegstand ongewijzigd            |
|De wet kraken en leegstand, die afgelopen donderdag 1 oktober van     |
|kracht is geworden, heeft directe gevolgen voor het Openbaar          |
|Ministerie en politie en indirecte gevolgen voor de gemeente. Kraken  |
|is een misdrijf geworden en de strafrechtelijke handhaving van dit    |
|delict is een verantwoordelijkheid van het OM en de politie. De       |
|gemeente Utrecht richt zich bij gekraakte panden primair op het       |
|waarborgen van de veiligheid van én krakers én omwonenden. Bij zowel  |
|leegstand van gebouwen, woningen, gronden als bij kraken neemt de     |
|gemeente de verantwoordelijkheid te letten op brandveiligheid en      |
|andere onveilige situaties. De nieuwe wet verandert hierin niets.     |
|                                                                      |
|Als eigenaren de gemeente Utrecht aanspreken op handhaving van het    |
|kraakverbod verwijst de gemeente naar de bevoegdheid van het Openbaar |
|Ministerie. Indien sprake is van kraaksituaties waarbij de openbare   |
|orde in het geding is, zal de aanpak van de situatie in de driehoek   |
|(burgemeester, openbaar ministerie en politie) worden bepaald. Dit is |
|in lijn met de motie die eerder in juni door de gemeenteraad van      |
|Utrecht is aangenomen.                                                |
|                                                                      |
|Het college gaat geen leegstandsverordening instellen en voorlopig    |
|geen leegstandregister bijhouden. Voor het tegengaan van leegstand    |
|zijn er bestaande instrumenten in de Huisvestingswet zoals het melden |
|en vorderen van leegstaande woonruimte. Tijdelijke verhuur van        |
|woonruimten is ook een mogelijkheid. Met de jaarlijkse Vastgoedmonitor|
|is het zicht op de leegstand van kantoorruimte en bedrijfsruimte      |
|voldoende gewaarborgd.                                                |
|                                                                      |
|In de gemeente Utrecht werd kraken de afgelopen jaren niet als een    |
|groot probleem beschouwd; het kraken is de afgelopen tientallen jaren |
|in de gemeente Utrecht van beperkte omvang geweest. In de Raad        |
|gemeente Utrecht is op 3 juni 2010 motie M217 aangenomen met de oproep|
|om in de uitvoering na ingang van de wet zoveel mogelijk aansluiting  |
|bij de huidige praktijk met betrekking tot leegstand te zoeken. Het   |
|college van B&W heeft een beleidsnotitie vastgesteld naar aanleiding  |
|van de wet Kraken en leegstand die op 1 oktober 2010 van kracht werd. |
|                                                                      |
|Meer informatie: Erlijn Mulder, 030 - 286 11 48 of 06 - 29 05 42 65.  |
|                                                                      |

---- --