Duits-Nederlandse Handelskamer
Nederlands-Duitse Prijs voor de Economie 2010:
Den Haag, 16 augustus 2010.
Vijf kandidaten zijn in de race voor de Nederlands-Duitse Prijs voor de
Economie, die door de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) wordt
uitgereikt. De prijs bekroont innovatieve ondernemingen en moedige
investeerders, die zich in het grensoverschrijdende bedrijfsleven in de
kijker hebben gespeeld. Er hebben dit jaar 41 bedrijven naar de
gerenommeerde prijs meegedongen.
Genomineerd zijn Scheuten Solar uit Venlo, de hotelketen Van der Valk,
Erfo Bekleidungswerk uit het Duitse Nordhorn, Kampmann uit het Duitse
Lingen en het gemeenschappelijke project van de bouwbedrijven Dura
Vermeer uit Rotterdam, haar (half)zusteronderneming Flexbase en Vector
Foiltec uit Bremen.
Op de website van de DNHK kunnen bezoekers t/m 21 september 2010 de
prijswinnaar voor dit jaar kiezen. Op 6 oktober 2010 zal tijdens een
feestelijke prijsuitreiking in het Mercedes-Centrum te Utrecht de
winnaar bekend worden gemaakt.
Scheuten Solar, een onderdeel van de Scheuten Group uit Venlo, is een
internationale speler op het gebeid van ontwerp, productie, distributie
en installatie van zonnepanelen met ruim 450 medewerkers. Doordat de
wortels van het bedrijf in de glasproductie liggen, kan Scheuten de
branches glas en zonne-energie ideaal met elkaar combineren. Scheuten
Solar behaalt een aanmerkelijk deel van haar omzet op haar
belangrijkste afzetmark Duitsland.
In 2000 heeft Scheuten Solar een fabriek in het Duitse Gelsenkirchen
gekocht en deze tot de modernste productiefaciliteit voor zonnepanelen
in heel Europa ontwikkeld. Daarmee heeft de Nederlandse onderneming een
wezenlijke bijdrage geleverd aan het internationale
concurrentievermogen van de regio op een innovatieve groeimarkt.
Onlangs heeft Scheuten haar activiteiten nog verder uitgebouwd en een
driecijferig miljoenenbedrag in een joint venture in de buurt van
Maagdenburg geïnvesteerd. Daar wordt sinds begin 2010 dagelijks 700 ton
vlakglas voor onder andere de zonne-energiebranche geproduceerd. De
investering heeft nu al 265 banen ter plaatse opgeleverd.
Dura Vermeer Rotterdam, haar (half)zusteronderneming Flexbase en het
Duitse bedrijf Vector Foiltec uit Bremen hebben samen in de Rotterdamse
Rijnhaven het innovatieve project `Drijvend Paviljoen' gerealiseerd.
Het is de voorbode van een drijvend gedeelte van de stad, dat over een
aantal jaar in Rotterdam maximaal 10.000 mensen moet gaan herbergen. De
klimaatbeheersing van de paviljoens draait op zonne-energie en
oppervlaktewater en daarmee zetten ze maatstaven voor duurzaam bouwen
in de toekomst. De drie in het kader van het project gerealiseerde
paviljoens, op een ponton gemonteerde geodetische koepels met een
speciale folie uit texlon^®, kunnen tot wel 500 mensen herbergen en
worden de komende jaren als tentoonstellingruimte gebruikt. De
grensoverschrijdende samenwerking heeft vanuit de optiek van de DNHK
een voorbeeldfunctie. Het resultaat is tot nu toe wereldwijd uniek.
Hotelketen Van der Valk wordt al meerdere generaties door de familie
zelf geleid en heeft zich in de afgelopen jaren met succes op de Duitse
markt begeven. Met dank aan een consequente groeistrategie zijn er nu
al 14 Duitse Van der Valk vestigingen. In de herfst van dit jaar opent
Van der Valk zijn meest ambitieuze hotel in Duitsland tot nu toe, het
Airporthotel Düsseldorf in de directe nabijheid van Vliegveld
Düsseldorf. Het indrukwekkende gebouw van natuursteen en glas zal in de
toekomst een blikvanger zijn voor automobilisten in het noorden van
Düsseldorf, die de stad via de A52 binnenkomen. Met 194 ruime kamers en
12 conferentieruimtes vormt het hotel ook een belangrijke zakelijke
ontmoetingsplaats, die de grote economische betrokkenheid van
Nederlanders in de regio Düsseldorf benadrukt en een impuls voor de
samenwerking tussen beide landen in der hoofdstad van
Noordrijn-Westfalen vormt.'
Erfo is een familiebedrijf met 180 medewerkers uit het
Nederlands-Duitse grensgebied. Al meer dan 50 jaar verkoopt Erfo
bovenkleding voor vrouwen en behaalde daarmee afgelopen jaar een omzet
van 40 miljoen euro. Grootste afzetmarkt voor Erfo is Nederland, met
meer dan 250.000 stuks verkochte kleding per jaar, wat neerkomt op een
omzet van meer dan 5 miljoen euro. Deze focus op de Nederlandse markt
heeft de afgelopen decennia in niet geringe mate aan de succesvolle
ontwikkeling van het bedrijf op de moeilijke textielmarkt bijgedragen.
Dit jaar is het bedrijf voor het eerst een reclamecampagne gestart om
de bekendheid op de grootste exportmarkt verder te vergroten.
Kampmann GmbH is een MKB-bedrijf met 600 medewerkers, dat
verwarmingssystemen, koelsystemen en luchtverversingsapparatuur
fabriceert. In 2005 verwierf het bedrijf uit het Duitse Lingen de
patenten en productielicenties van de Nederlandse firma Oxycom BV uit
Raalte. Daarbij ging het om een proces dat toevoer van frisse lucht op
basis van indirecte verdamping mogelijk maakt in kantoren en andere
gebouwen - een proces dat destijds een nieuwe ecologische standaard
zette. In Duitsland is deze standaard pas sinds 2009 verplicht.
Kampmann kreeg in 2007 van het Duitse ministerie van economische zaken
een onderzoeksopdracht met betrekking tot deze techniek. Het daarbij
ontwikkelde ´Klimanaut´ luchtbewerkingsapparaat wordt intussen in
kantoorgebouwen, scholen en verzorgingstehuizen ingezet. Het bedrijf
uit Lingen verkoopt de techniek tegenwoordig ook in Nederland, waar
deze aanvankelijk ontwikkeld werd. Daarmee heeft Kampmann een idee uit
het buurland opgepakt, zelf doorontwikkeld tot het marktrijp was en is
er nu technologie- en marktleider mee. Er zijn al meer dan 1000
installaties verkocht.
"De kwaliteit van de kandidaten heeft de keuze voor ons erg moeilijk
gemaakt", aldus Dick de Boer, voorzitter van de Nederlands- Duitse
Handelskamer. Hij is er echter van overtuigd, dat de Handelskamer een
goede voorselectie heeft gemaakt. "Alle kandidaten komen uit het
midden- en kleinbedrijf en staan symbool voor de veelzijdige
activiteiten, die de handelsrelaties tussen onze landen wereldwijd
uniek maken. De prijs voor de economie is ook een bekroning van de durf
van ondernemers, die achter iedere buitenlandse activiteit schuilgaat."
Fotomateriaal kunt u bij de DNHK aanvragen.