PAL-V


"Vliegende auto" wordt werkelijkheid

Na jarenlang gepionierd te hebben met een aantal gerenommeerde partijen als het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) om een rijdend en vliegend voertuig te ontwikkelen is John Bakker klaar voor de start. Hij heeft zijn eigen management team geformeerd en een aantal investeerders gevonden. Op dit moment worden verder initiatieven ontwikkeld richting extra geldschieters om de marktlancering nog te versnellen.

John Bakker heeft de afgelopen 6 jaar geïnvesteerd in de ontwikkeling van een voertuig concept dat zowel kan rijden als kan vliegen: de PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). Dit zal een revolutie betekenen in de deur tot deur mobiliteit in de nabije toekomst. In landen met slechte infrastructuur betekent het veilig en snel vervoer maar ook in meer ontwikkelde landen zal het veel tijd gaan besparen.

De marktinteresse is zeer groot. Er zijn al +/- 2mln hits geweest op de website PAL-V.com. Dagelijks worden mails ontvangen van potentiële kopers van over de hele wereld. Interesse gaat van professionele toepassingen voor observatie, mobiliteit bij hulpverlening of wederopbouw tot privé gebruik.

PAL-V Europe zal een hybride voertuig op de markt brengen dat kan vliegen als een gyrocopter en rijden als een auto: een droom die Henry Ford al had toen hij de eerste auto's ontwierp.

Vliegen met autogyrotechniek is relatief gemakkelijk te leren, veilig en betrouwbaar. Zelfs als de motor uitvalt, komt het voertuig veilig aan de grond.

De PAL-V is een slank en aërodynamisch voertuig geschikt voor vervoer van deur tot deur, zeer brandstof efficiënt op de weg, reistijd efficiënt in de lucht. Met de PAL-V zijn snelheden van 200 km/h op de weg maar ook in de lucht haalbaar.

Voorzien van een gepatenteerd kantelsysteem, stuurt het als een auto en kantelt het als een motorfiets. Het is comfortabel en flexibel. Rij van huis naar het dichtstbijzijnde vliegveld of helisite. Transformeer naar een autogyromodus en word luchtwaardig.

De hoofdrotor wordt niet aangedreven door een motor maar deze roteert door de voorwaartse snelheid, die gegenereerd wordt door de inklapbare push-propeller aan de achterkant.

Met zijn VSTOVL (Very Short Take Off Vertical Landing) mogelijkheid kan de PAL-V bijna overal landen. De PAL-V maakt gebruik van de lagere luchtlagen (onder de 1500 meter), beneden de drukke commerciële routes.

De PAL-V heeft geen nieuwe infrastructuur nodig en is ideaal te koppelen aan het huidige wegennet. Het maakt gebruik van de bestaande wegen, vliegvelden, helisites en benzinepompen. Als de snelwegen niet beschikbaar zijn of verstopt zitten dan vlieg je, als het weer te slecht is en na zonsondergang rij je. Rijden en vliegen gecombineerd in een voertuig dat niet meer kost dan een luxe middenklasse auto.

De PAL-V zal ook een positieve bijdrage leveren aan het milieu; hij is zeer zuinig, 1 op 30 op de weg, en kan tevens op bio-diesel of ethanol functioneren.

Het ontwerp bestaat uit beproefde technieken en past sinds 2005 volledig binnen bestaande regelgeving in Europa en de VS.

Het management team bestaat naast John Bakker uit Robert Dingemanse die verschillende succesvolle lancering van producten en technologieën binnen Philips op zijn naam heeft staan en Jim Emanuels van Tacstone, gespecialiseerd in het opzetten van nieuwe bedrijven. Deze ervaring is precies wat in deze fase nodig is om de PAL-V tot een succes te maken. Het bedrijf inmiddels gestart met de werving van personeel voor de verdere ontwikkeling.