Dinalog Start reeks Breakfast Seminars

14/09/2010 11:56

Dinalog

Vanaf 7 oktober aanstaande start Dinalog de eerste reeks Breakfast Seminars voor bedrijven die werkzaam zijn in de Logistieke of Supply Chain sector. In de 32 seminars komt een keur van onderwerpen aan bod, gericht op de innovatie van de sector. De seminars worden gegeven door experts uit het vak, professionals en professoren. De inhoud is gericht op de praktijk, met tips en tricks om processen op de werkvloer te verbeteren, met de nadruk op het MKB.

De seminars zijn gratis toegankelijk voor eenieder die in de sector werkzaam is en zich bezig houdt met innovatie, of dat wil gaan doen. Inschrijven is noodzakelijk.

De serie is vooral opgezet ten behoeve van het MKB. Daar is wél de wil om te innoveren, maar ontbreekt het vaak aan middelen en tijd. Zeker in economisch lastige tijden. De Breakfast Seminars zijn daarom kort maar krachtig en gericht op de praktijk, of om Ton de Kok te citeren: "met je poten in de modder". Dinalog werkt voor de seminars samen met alle Universiteiten en Hogescholen in Nederland die zich met Logistiek en Supply Chain Management bezig houden. Het onderzoek dat daar gebeurt, levert regelmatig juweeltjes van resultaten op, die soms heel simpel, soms door samenwerken, soms door veranderingen in het proces zijn te implementeren. Zoals bijvoorbeeld Rob Teunter laat zien op 14 oktober: een verbeterd systeem om je voorraden bij te houden, dat gewoon met Excell werkt.

Naast innovaties aangedragen door de wetenschap, zijn er innovaties, vragen en projecten uit de sector.

Dinalog heeft een aantal experts uitgenodigd om die te presenteren. Zo start de reeks met Edward van den Broeke over het transport van kunst. Booming Business, een niche market, waar met relatief simpele middelen een hoop verbeterd kan worden. Interessant om in te stappen en mee te doen.

Een ander voorbeeld is een seminar dat gepland staat voor januari 2011, door Charlotte Bol, expert op het gebied van Europese subsidies gericht op bedrijven die internationaal willen samenwerken.

Voor oktober staan de volgende sprekers gepland:

7 oktober

'Booming Business: het transport van kunst'

Door Edward van den Broeke, senior adviseur collectiebeheer, Instituut Collectie Nederland

Nu musea over de hele wereld steeds meer 'gedwongen' worden hun bezoekersaantallen te verhogen, neemt ook het transport van kunst en Cultureel Erfgoed toe, door een toenemend aantal 'tijdelijke' tentoonstellingen. Maar hoe ga je om met passagiers als Rembrandt en van Gogh?

Dat transport is duur en specialistisch werk. Toch wordt er nauwelijks in geïnvesteerd.

Edward van den Broecke laat zien hoe dat werkt. Vervolgens gaat hij in op de mogelijkheden van verbetering, kostenbesparing en veiligheid. Van den Broecke werkt met een aantal prikkelende stellingen. Het seminar is bedoeld voor bedrijven die interesse hebben in het transporteren van kunst, de specialistische kennis hiervoor willen opdoen of verbeteren en ook waarborgen voor de toekomst.

14 oktober

'Kent u de weg in uw eigen magazijn?

Het ABC Classificatiesysteem verbeterd'

Door Ruud Teunter, hoogleraar 'Operations Research', Universiteit Groningen.

Ruud Teunter presenteert een nieuwe ABC classificatie methode en de resultaten daarvan na implementatie bij Defensie in Engeland en onderzoek bij diverse bedrijven. De resultaten wijzen unaniem uit dat de nieuwe methode tot een aanzienlijke besparing van 30% tot 50% op de voorraadkosten leidt (met gelijk blijvende servicegraad). Implementatie is simpel voor iedereen die met Ecxell kan werken.

Veel bedrijven houden duizenden, zo niet tienduizenden, verschillende artikelen op voorraad. Het is vaak ondoenlijk om voor ieder artikel de voorraadstrategie en met name de servicegraad afzonderlijk te bepalen. Daarom wordt vaak het ABC classificatie systeem gebruikt. Deze methode verdeelt de artikelen over drie of meer groepen, waarbij alle artikelen binnen een groep dezelfde servicegraad krijgen. De meest aanbevolen en gebruikte vorm van ABC classificatie is op basis van omzet, waarbij de artikelen met de hoogste omzet uit klasse A ook de hoogste servicegraad krijgen. Toch kleven er nadelen aan deze 'standaardmethode'.

21 oktober:

'Effectief is duurzaam: hoe optimale supply chains ook milieuvriendelijk zijn'.

Door Ton de Kok, hoogleraar faculteit Technologie Management , Technische Universiteit Eindhoven.

Ton de Kok laat aan de hand van case studies zien hoe effectiviteit, efficiëntie en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. De eenzijdige focus op voorraadverlaging is niet alleen naïef, maar kost ook veel geld. Het leidt tot verspilling van schaarse middelen en materialen en zorgt voor onnodige emissies.

Ton de Kok laat zien wanneer flexibiliteit nodig is en wanneer juist op efficiëntie moet worden gestuurd. Dit kan worden vertaald naar eisen aan de bedrijfsvoering binnen het MKB. Hierbij draait het om de plaats van het MKB in de waardeketen.

28 oktober:

'Heeft u de regie over uw eigen goederenstroom?'

Door Goos Kant, hoogleraar 'Operations management and information technology', Universiteit Tilburg.

Goos Kant laat zien hoe goederenstromen met de 4C methode (Cross, Chain, Control, Centers) beter beheersd kunnen worden. Hij gaat in op de volgende vragen:

Wie doet de planning en wanneer? De 'Shipper', de 'Carrier' of doen ze het samen.

Hoe maak je een dynamische planning en hoe voer je die uit?

Hoe combineer je goederenstromen en hoe kun je dat verbeteren, bijvoorbeeld in steden? Wat kun je in je eigen bedrijf realiseren, door bijvoorbeeld leveringsvolumes en leveringsschema's aan te passen?

Welke mogelijkheden zijn er tot samenwerking met andere bedrijven en hoe verdeel je dat dan?

Het seminar is gebaseerd op onderzoek dat met Trivizor is uitgevoerd onder producenten, retailers, shippers en carriers. Het resultaat is praktisch bruikbaar, niet in de laatste plaats voor het MKB.

Alle seminars zijn op donderdagochtend van 8.00 uur tot 10.30 uur.

Vast programma:

08.00 - 08.30 Inloop en ontbijt

08.30 - 09.15 Presentatie

09.15 - 10.00 Discussie

10.00 - 10.30 Kopje koffie en vertrek.

Inschrijven kan tot uiterlijk één week voorafgaand aan seminar. Inschrijven moet via www.dinalog.nl/contact. Datum en onderwerp van het seminar duidelijk vermelden.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.dinalog.nl/institute/education-training/9