Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)

oktober t/m 28 november 2010

Digitale Verleiding: van 7 oktober t/m 28 november 2010

Publicatiedatum: 16 september 2010 | PERSBERICHT Aandachtsgebieden: Patiënt en zorg, Research, Onderwijs en opleidingen

Ruud van Empel (1958), Rommert Boonstra (1942), Jasper de Beijer (1973), Schilte & Portielje (1953/1958), Winnifred Limburg 1956) en Eelco Brand (1969)

De tentoonstelling Digitale Verleiding in de Galerie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) geeft een beeld van de huidige ontwikkeling van de digitale fotografie. Zes hedendaagse kunstenaars tonen foto's en video's, bewerkt met de computer. Niet de werkelijkheid is voor deze kunstenaars het uitgangspunt, maar de fantasie, het imaginaire en de mogelijkheid een wereld met de computer naar eigen hand te zetten. De tentoonstelling Digitale Verleiding is onderdeel van de landelijke manifestatie Fantastische Fotografie, een reeks tentoonstellingen waarin de geënsceneerde fotografie centraal staat.

Sommige werken op deze tentoonstelling zijn gemaakt aan de hand van bestaande foto's of plaatjes uit boeken en tijdschriften, zoals de fotocollages van Rommert Boonstra. Zijn collages zijn overdadig, barok en romantisch en nemen ons mee naar een imaginaire wereld van lust en verlangen.
Winnifred Limburg kiest uit zijn archief foto's van landschappen die als decor dienen voor surrealistische taferelen: plaatjes van oude Griekse bouwwerken, ruïnes en watervallen plaatst hij in een vlak polderlandschap. Soms doemen daarin heuvels op en verandert het Hollandse landschap in een Arcadisch droomlandschap. Aan de video's en filmstills van Eelco Brand komt geen camera te pas. Het werk ontstaat volledig met behulp van een 3D-modelleringsprogramma, door geluid en beweging toe te voegen aan een 2-dimensionaal vlak. Hij construeert hiermee een nieuwe realiteit met de natuur als onderwerp. Ruud van Empel toont op de tentoonstelling een serie foto's die hij maakte van zwarte kinderen die hij plaatst temidden van weelderige tropische planten. Iedere plant, ieder detail heeft hij zelf gefotografeerd. Met photoshop vervolmaakt hij vervolgens de foto. Voor deze serie liet hij jonge meisjes poseren, gekleed in kleding uit de jaren vijftig, alsof ze als engelen in de jungle zijn neergestreken. Deze portretten zijn de sublimatie van onschuld en schoonheid. Jasper de Beijer bouwt eerst kijkkasten in zijn atelier waarin zich allerlei denkbeeldige verhalen afspelen. Of hij maakt een installatie van levensechte poppen die hij beschildert en een rol laat spelen in een verhaal. Vervolgens maakt hij foto's van deze installaties en manipuleert hij met de computer het uiteindelijke beeld. Jasper de Beijer refereert met zijn installaties en geconstrueerde figuren naar historische- en actuele gebeurtenissen die hij waarneemt in het nieuws. Schilte & Portielje, Zonder titel, Lambda print, 195 x 120 cm., 2010 Schilte & Portielje, Zonder titel, Lambda print, 195 x 120 cm., 2010 Op deze tentoonstelling tonen Schilte en Portielje zwart wit foto's van androgyne wezens. Ze zijn uitgedost in extravagante zwarte jurken van tule en gaas. Met getuite lippen kijken ze uitdagend in de camera. Ze lijken de toeschouwer te willen lokken in een wereld beheerst door schoonheid en perfectie.

De tentoonstelling Digitale Verleiding toont de kracht van het digitale beeld en laat zien hoe kunstenaars de computer inzetten voor het creëren van autonome kunstwerken. Met de komst van de computer en de oneindige digitale mogelijkheden is er voor veel kunstenaars geen weg meer terug.

De tentoonstelling wordt op donderdag 7 oktober om 16.30 uur geopend door Maartje van den Heuvel, conservator Fotografie van de Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek van Leiden.