Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
oktober t/m 28 november 2010
Digitale Verleiding: van 7 oktober t/m 28 november 2010
Publicatiedatum: 16 september 2010 | PERSBERICHT
Aandachtsgebieden: Patiënt en zorg, Research, Onderwijs en opleidingen
Ruud van Empel (1958), Rommert Boonstra (1942), Jasper de Beijer
(1973), Schilte & Portielje (1953/1958), Winnifred Limburg 1956) en
Eelco Brand (1969)
De tentoonstelling Digitale Verleiding in de Galerie van het Leids
Universitair Medisch Centrum (LUMC) geeft een beeld van de huidige
ontwikkeling van de digitale fotografie. Zes hedendaagse kunstenaars tonen
foto's en video's, bewerkt met de computer. Niet de werkelijkheid is voor
deze kunstenaars het uitgangspunt, maar de fantasie, het imaginaire en de
mogelijkheid een wereld met de computer naar eigen hand te zetten. De
tentoonstelling Digitale Verleiding is onderdeel van de landelijke
manifestatie Fantastische Fotografie, een reeks tentoonstellingen waarin de
geënsceneerde fotografie centraal staat.
Sommige werken op deze tentoonstelling zijn gemaakt aan de hand van
bestaande foto's of plaatjes uit boeken en tijdschriften, zoals de
fotocollages van Rommert Boonstra. Zijn collages zijn overdadig, barok
en romantisch en nemen ons mee naar een imaginaire wereld van lust en
verlangen.
Winnifred Limburg kiest uit zijn archief foto's van landschappen die
als decor dienen voor surrealistische taferelen: plaatjes van oude
Griekse bouwwerken, ruïnes en watervallen plaatst hij in een vlak
polderlandschap. Soms doemen daarin heuvels op en verandert het
Hollandse landschap in een Arcadisch droomlandschap.
Aan de video's en filmstills van Eelco Brand komt geen camera te pas.
Het werk ontstaat volledig met behulp van een 3D-modelleringsprogramma,
door geluid en beweging toe te voegen aan een 2-dimensionaal vlak. Hij
construeert hiermee een nieuwe realiteit met de natuur als onderwerp.
Ruud van Empel toont op de tentoonstelling een serie foto's die hij
maakte van zwarte kinderen die hij plaatst temidden van weelderige
tropische planten. Iedere plant, ieder detail heeft hij zelf
gefotografeerd. Met photoshop vervolmaakt hij vervolgens de foto. Voor
deze serie liet hij jonge meisjes poseren, gekleed in kleding uit de
jaren vijftig, alsof ze als engelen in de jungle zijn neergestreken.
Deze portretten zijn de sublimatie van onschuld en schoonheid.
Jasper de Beijer bouwt eerst kijkkasten in zijn atelier waarin zich
allerlei denkbeeldige verhalen afspelen. Of hij maakt een installatie
van levensechte poppen die hij beschildert en een rol laat spelen in
een verhaal. Vervolgens maakt hij foto's van deze installaties en
manipuleert hij met de computer het uiteindelijke beeld. Jasper de
Beijer refereert met zijn installaties en geconstrueerde figuren naar
historische- en actuele gebeurtenissen die hij waarneemt in het nieuws.
Schilte & Portielje, Zonder titel, Lambda print, 195 x 120 cm., 2010
Schilte & Portielje, Zonder titel, Lambda print, 195 x 120 cm., 2010
Op deze tentoonstelling tonen Schilte en Portielje zwart wit foto's van
androgyne wezens. Ze zijn uitgedost in extravagante zwarte jurken van
tule en gaas. Met getuite lippen kijken ze uitdagend in de camera. Ze
lijken de toeschouwer te willen lokken in een wereld beheerst door
schoonheid en perfectie.
De tentoonstelling Digitale Verleiding toont de kracht van het digitale
beeld en laat zien hoe kunstenaars de computer inzetten voor het
creëren van autonome kunstwerken. Met de komst van de computer en de
oneindige digitale mogelijkheden is er voor veel kunstenaars geen weg
meer terug.
De tentoonstelling wordt op donderdag 7 oktober om 16.30 uur geopend
door Maartje van den Heuvel, conservator Fotografie van de Bijzondere
Collecties van de Universiteitsbibliotheek van Leiden.