Gemeente Goedereede
Inspraakreactie burgemeester over gemeentelijke herindeling
Goeree-Overflakkee
Gisteren (6 oktober) heeft burgemeester G.J. van de Velde-de Wilde
gebruik gemaakt van het spreekrecht in de vergadering van de
Statencommissie Bestuur en Middelen van de provincie over het
onderwerp: Gemeentelijke herindeling Goeree-Overflakkee. Hieronder
treft u haar pleidooi aan.
Dames en heren,
Hartelijk dank voor de mogelijkheid om in te spreken op het agendapunt
over de bestuurlijke toekomst van Goeree-Overflakkee.
Al meerdere malen hebben we vanuit Goedereede, hetzij ingesproken
hetzij onze mening in diverse zienswijzen, inspraakreacties, etc.
kenbaar gemaakt.
Inmiddels zijn de politiek bestuurlijke verhoudingen, zoals u wel
bekend zal zijn gewijzigd. En heeft dit dossier nadrukkelijk zijn
sporen nagelaten na de laatste verkiezingen en de collegevorming.
Heeft GS wel alle belangen van de gemeente Goedereede meegewogen en is
de inspraak serieus genomen?
Op geen enkel punt komt GS de gemeente Goedereede tegemoet. Simpel de
opstelling: we hebben gemeente Goedereede de tijd gegeven om de
ingebrachte optie 3+1 uit te werken is m.i. geen argument. Heeft GS de
hand uitgestoken om over de variant echt diepgaand van gedachten te
wisselen? Hebben wij hier iets gemerkt van de regierol die GS op zich
heeft genomen? Wij vinden van niet.
Het is en blijft een gemiste kans om die regierol niet beter op te
pakken door de variant alsnog goed tegen het licht te houden. U zou dan
tot de conclusie komen dat deze variant net als de variant die de
commissie Schutte voor ogen had, voldoet aan het wettelijke kader en
dus ook aan de criteria van duurzaamheid. GS omarmde destijds de twee
varianten. Waarom dan nu een andere argumentatie geven?
Verbazingwekkend is dat GS op geen enkele wijze ook maar een positieve
opmerking maakt over de resultaten van het ISGO, waarom niet, omdat de
andere drie gemeenten hebben aangegeven dat zij niet positief zijn over
het ISGO. Heeft u dit geverifieerd? Bent u echt van mening dat de
behaalde resultaten in het samenwerkingsverband een onvoldoende zouden
moeten krijgen? Welk samenwerkingsverband heeft een regionale
structuurvisie, heeft een waterplan, heeft een externe veiligheidsvisie
een energievisie, een RAS agenda , CJG, CVV, Leerplicht bureau, etc. en
voldoet hiermee aan de wettelijke taak?
Ik verwijs dan ook nog maar naar het opstellen van de toeristische
visie, uitvoering van de PS-motie, waar momenteel eilandelijk en met
voortvarendheid aan wordt gewerkt.
Het doel van herindeling stond op voorhand vast en dan zijn
gelegenheidsargumenten over de huidige samenwerking gauw gemaakt, maar
deze voldoet volkomen aan de democratische legitimiteit, net als de
VRR, de GGD, Grevelingenschap en ga zo maar door.
GS heeft altijd geschermd met de zogenaamde "grote opgave" die er voor
het eiland zou liggen. Op dit punt komt GS nu tot de conclusie dat die
er inderdaad niet is. Moet dat dan niet leiden tot een andere visie,
want dit argument werd nu juist gebruikt in samenhang met het vergroten
van de bestuurskracht op het eiland.
Voorzitter,
Wat gaan onze inwoners er van merken?
Het hoge onderhoudsniveau komt door harmonisatie onder druk te staan.
Dat geldt uiteraard ook voor de korte lijnen met bestuur, de weinig
ambtelijke drukte, hoe verder met het eigen verenigingsloket, het eigen
zorgloket, hoge voorzieningenniveau, allemaal vragen waar nu geen
antwoord op is.
GS beargumenteert dat er wellicht ruimere openstelling komt voor
loketten en dat dorpsraden een nuttige aanwinst zouden zijn. Nu los van
het feit dat de loketopenstelling in Goedereede al ruim gesteld is,
maar beide voorbeelden zijn politieke beslissingen en geen wettelijke
uitgangspunten. Kan men straks nog in Goedereede terecht voor de
loketdiensten, of wordt dat na een korte tijd wegbezuinigd?
Financieel worden onze inwoners er al helemaal niet beter van, want GS
rekent met een gemiddelde woningwaarde die ver beneden de werkelijkheid
zit. Onze zienswijze hierop over de gemaakte financiële scan is niet
overgenomen, maar is wel realiteit. Gerekend wordt met een woningwaarde
van EUR 215.000 gemiddeld, terwijl in onze gemeente deze ver boven de
EUR 325.000 ligt. Zie de Coelo atlas 2010.
Verder zijn de gesprekken over fusie begonnen in een tijd dat alles er
nog goed uit zag. De door GS uitgevoerde financiële scan is gebaseerd
op cijfers van 2009.
Momenteel is de realiteit anders. Sommige collega's worstelen om zelfs
de begroting van 2010 sluitend te krijgen. In de scan wordt gesproken
over keuzes die nog gemaakt moeten worden om op basis van de cijfers
uit 2009 de begrotingen meerjarig sluitend te krijgen, nog los van de
extra kortingen van het rijk de komende 4 jaar en nog los van de
korting in relatie tot de herindeling.
Beheerplannen die niet structureel verwerkt zijn, waterschapsrapporten,
die GS in de scan negeert, waaruit blijkt dat een aantal gemeenten niet
voldoen aan hun wettelijke taken.
Op dit punt mist Goedereede nadrukkelijk de regierol van GS, want wie
bewaakt dat deze keuzes ook daadwerkelijk worden gemaakt? Kortom ons
inziens zou er vanuit een gelijk uitgangspunt gewerkt moeten worden.
Zoniet dan zijn het op voorhand zaken die een wissel op de toekomst
zullen trekken.
De verdiepingsslag waar de 4 gemeenten opdracht voor hebben gegeven zal
hier duidelijkheid over moeten geven.
Bent u als commissie bereid om tot die tijd te wachten met een
definitief advies aan GS? Immers de scan kan meer inzicht geven over de
werkelijke huidige stand van zaken. Ik vraag hier expliciet om, omdat
in de commissie vergadering van 2 september 2009 ik de gedeputeerde heb
horen toezeggen en het staat ook in het verslag van die vergadering dat
hij, als er financiële problemen zijn, hij daarvoor bij de
staatssecretaris extra middelen zou vragen.
Ik heb gezien dat in het voorstel tot herindeling van de Krimpenerwaard
hierover wel een passage is opgenomen, maar in ons voorstel komt dat
niet terug.
Ik hoop dat u ook vindt dat de nieuwe gemeente wel een eerlijke start
moet kunnen maken, zeker financieel.
Uit alle rapporten en dat beaamt GS in zijn advies blijkt immers al dat
herindeling niet leidt tot goedkopere gemeenten.
Gemeente Goedereede heeft al afgelopen december aangegeven te willen
gaan voor het dubbelbesluit , nl aan de ene kant een ambtelijke fusie
voorstaan, aan de andere kant bestuurlijk zelfstandig blijven. Voordeel
van de ambtelijke fusie is dat je de opmerkingen in de verschillende
bestuurskrachtonderzoeken over kwetsbaarheid van de organisaties in de
toekomst, vervangbaarheid, eventuele nieuwe taken uit voeren en voldoen
aan het duurzaamheidprincipe, tackelt. Een keus dus die voor alle 4 de
gemeenten van belang is.
Maar met dat besluit steken wij ook in op het behoud van dat ene
waardevolle adagium, nl. de politiek dicht bij de mensen,
aanspreekbaar, transparant, aanwezig, grip op onze eigen financiën en
op de eigen keuzes in ons beleid.Waar de back office zit vindt menig
inwoner niet belangrijk, maar die andere zaken spelen wel een grote
rol. Ik verwijs dan naar het voorbeeld van onze samenwerking met het
SVHW, welke zetelt in Klaaswaal, een prima uitvoeringsorganisatie voor
de totale belastinginning en alles wat daarbij hoort.
Dit moment was een mooi moment geweest om met het eiland uitgebreid de
discussie aan te gaan.
Door het openbaar worden van het regeerakkoord wordt Goedereede nog
meer gesterkt door de al genoemde opvatting. Immers als gemeenten terug
moeten naar hun kerntaken, zorgzaam voor de samenleving, zorg voor de
leefomgeving, zorg voor de voorzieningen, etc. dan moet je als bestuur
dicht bij je inwoners staan is de visie van Goedereede.
Ik hoop dat u begrijpt dat de zinsnede dat herindelingen "alleen" maar
van onderop mogen komen Goedereede sterkt in haar visie.
En verder blijkt uit alle tot nog toe gehouden avonden over de
bestuurlijke toekomst van Nederland van de VNG dat de resolutie van het
afgelopen congres, voorgoed naar de versnipperaar kan, overal wordt het
geluid, differentiatie, maatwerk, samenwerking is cool, kerntaken, het
vertrouwen van de politiek moet worden teruggewonnen, etc. als
conclusie van de avonden afgegeven.
Als we het over het terugwinnen van het vertrouwen hebben dan is het
natuurlijk absoluut niet uit te leggen dat de uitslag van de gehouden
enquête in Goedereede op geen enkele manier is terug te vinden in de
voorstellen.
En nieuwe taken daar is gemeente Goedereede niet bang voor, kijk maar
weer naar de pilot Drank en Horecawetgeving, door de perfecte
samenwerking met de 4 gemeenten is die pilot bij ons op het eiland met
glans afgerond.
Kortom voorzitter, ik kom tot een afronding,
Gemeente Goedereede gaat voor het dubbelbesluit, adviseer aan
Provinciale Staten om GS de handschoen te laten oppakken en met de
wetenschap van het regeerakkoord op zak, om vanuit dat besluit te gaan
bouwen aan een vernieuwende samenwerkingsvorm voor Goeree-Overflakkee.
Gemeente Goedereede doet een indringend beroep op u om de
besluitvorming op te schorten zolang er geen duidelijkheid is over de
uitslag van de nadere verdieping van de financiële scan. En vraag GS
nadrukkelijker de regierol te pakken als het gaat om het dichten van de
open einden die zitten in de huidige scan en waardoor de startpositie
van de nieuwe gemeente zeer negatief wordt beïnvloed.
Goedereede vraagt u zo wie zo om een passage in het ontwerp op te laten
nemen om de toezegging van de gedeputeerde in de commissievergadering
van 2 september 2009, dat er extra financiële middelen komen , gestand
te doen. Wij zien dat als een toezegging.