Reactie Stichting Lezen & Schrijven regeerakkoord

07/10/2010 12:28

Stichting Lezen & Schrijven

In het regeerakkoord dat de VVD en CDA vorige week presenteerden, is opgenomen dat er een actieplan tegen laaggeletterdheid komt. Margreet de Vries, directeur Stichting Lezen & Schrijven: "Het nieuwe kabinet laat hiermee zien dat de aanpak van laaggeletterdheid de basis vormt van een gezonde en solide kenniseconomie. Wij juichen een nieuw actieplan dan ook toe. Het plan kan aansluiten bij de afspraken die al op tafel liggen. Een actieplan biedt goede mogelijkheden om op vernieuwende en ambitieuze wijze alle bestaande initiatieven te bundelen en de samenleving te betrekken bij de aanpak. Gemeenten blijven hierin een zeer belangrijke rol spelen. Dit zal dan ook wat ons betreft, naast blijvende landelijke aandacht, centraal moeten staan in het nieuwe actieplan."

Eerder deze zomer riepen de 28 prominente Nederlanders van Het Forum AtotZ, met onder andere Frans Bauer, Frits van Oostrom, Wendy van Dijk en Ed Nijpels, het nieuwe kabinet al op om aandacht te besteden aan de aanpak van laaggeletterdheid in het regeerakkoord.

Convenant als basis

In 2007 sloten werkgevers- en werknemersorganisaties gezamenlijk met de overheid het convenant Structurele aanpak laaggeletterdheid in de samenleving en het bedrijfsleven 2007 - 2015. De partijen spraken af dat het aantal laaggeletterden in 2015 met 60 procent zou zijn verminderd en dat er vanaf 2011 geen kind de basisschool verlaat met onvoldoende basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen. "De ambities van het actieplan liggen hiermee in feite al op tafel. Het actieplan kan de weg wijzen hoe deze ambities kunnen worden gerealiseerd", aldus De Vries.

Taal en rekenen en de basisschool

In het nieuwe regeerakkoord staat dat taal en rekenen de kerntaak zijn van basisscholen en dat ouders medeverantwoordelijk zijn voor de taalontwikkeling van hun kinderen. Er is een begin gemaakt met de aanpak, maar er moet nog veel gebeuren om de afspraken in het convenant daadwerkelijk te verwezenlijken. Kwalitatief goed onderwijs waar echt geen concessies worden gedaan aan het eindniveau van lezen, schrijven en rekenen is hierbij essentieel. Het invoeren van de referentieniveaus taal en rekenen in het onderwijs is dan ook slechts een begin. De echte verandering moet de komende jaren plaatsvinden. Ook ouders hebben hier een grote verantwoordelijkheid. Verder ontslaat het andere onderwijssectoren niet van hun verantwoordelijkheid. Gerichte aandacht voor taalvaardigheid is nooit klaar en is niet alleen een taak voor het basisonderwijs en ouders. Ook scholen in het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs zijn medeverantwoordelijk om laaggeletterdheid structureel op te lossen. Alleen als we de handen ineen blijven slaan kan dit worden bereikt.

Lezen en schrijven aan de basis van duurzame participatie

De krapte op de arbeidsmarkt die in de toekomst dreigt, in combinatie met de toegenomen economische dynamiek, vraagt om mobiliteit en weerbaarheid van mensen op de arbeidsmarkt, zo staat er letterlijk in het regeerakkoord. Het kabinet streeft naar een sociaal akkoord met werkgevers en werknemers over maatregelen die nodig zijn om uit de crisis te komen.

Gezien de betrokkenheid van werkgevers- en werknemers bij de aanpak van laaggeletterdheid kan het niet anders dan dat het sociaal akkoord ook aandacht besteedt aan de aanpak van laaggeletterdheid. Anderhalf miljoen volwassen laaggeletterden staan langs de zijlijn omdat zij door hun beperkte lees- en schrijfvaardigheden niet aan werk komen of hun baan hebben verloren. Zij zijn niet genoeg flexibel en minder weerbaar. Ook hen hebben we nodig om uit de crisis te komen. Om dit te realiseren is een brede aanpak nodig waarbij partijen zoals het UWV WERKbedrijf, gemeenten, Rijksoverheid, maatschappelijke organisaties en bedrijven nauw samen werken en passende scholing aanbieden. De verplichte aandacht voor scholing in nieuwe CAO's, zoals in het regeerakkoord staat aangegeven, biedt hiervoor een uitstekend aanknopingspunt.





http://www.lezenenschrijven.nl