Gemeente Achtkarspelen


Samenwerking dienstverlening Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen krijgt Antwoord©Award

Het gezamenlijke project Dienstverlening van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel is in de prijzen gevallen bij de Antwoord©Awards. De gemeenten ontvingen op 6 oktober tijdens het congres `De klantgerichte overheid' in Rotterdam een van de tien Awards. De jury complimenteerde de samenwerking en omschreef deze als: samen ontwikkelen, vernieuwend, enthousiasme en lef.
Antwoord(c)Award

Gezamenlijk KlantContactCentrum
Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen starten per 1 januari 2011 een gezamenlijk KlantContactCentrum (KCC) om de dienstverlening samen op een nog hoger en onderscheidend niveau te brengen. Achter de schermen zijn de voorbereidingen in volle gang. Het KlantContactCentrum wordt het eerste aanspreekpunt van de overheid voor de inwoners van beide gemeenten. Naast gemeentelijke diensten kan de burger in het KCC ook terecht voor informatie over andere overheidsinstellingen. Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel zijn de eerste gemeenten in Nederland die kiezen voor een vergaande samenwerking om een gezamenlijk KCC in te richten.

Antwoord©Awards
De Antwoord©Awards zijn uitgereikt aan mensen en organisaties die zich op een buitengewone manier hebben ingezet om de dienstverlening van de overheid te verbeteren door de behoeftes van burgers en ondernemers daadwerkelijk centraal te stellen. Andere gemeenten die een Antwoord©Award ontvingen zijn Rotterdam, Den Haag, Alkmaar, Alphen a/d Rijn, Amersfoort, Dordrecht, Etten-Leur, Venlo en Helmond. Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel waren van de 65 inzendingen als enige gemeenten uit het Noorden genomineerd. In tegenstelling tot de andere prijswinnaars, zijn Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen nog maar kort bezig met het KCC.