Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
HBD en CVAH organiseren bijeenkomsten "De markt van morgen"
07/10/2010
Wat is de positie van de warenmarkt op dit moment? Wat wil de
consument? Wat zijn de trends? Hoe speel je als ondernemers en
gemeenten daarop in? Hoe pak je een meer commerciële, klantgerichte
benadering van je markt aan? Hoe neem je drempels weg? Hoe kun je als
ondernemers en gemeente aan de slag?
Deze en andere vragen worden door de Centrale Vereniging Ambulante
Handel (CVAH) en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) in november
beantwoord tijdens zes bijeenkomsten in het land onder de titel: De
markt van morgen.
Kennis en ervaringen die het laatste jaar in verschillende
pilotprojecten in het land zijn opgedaan, vormen de rode draad. Tijd om
aan de slag te gaan.
De retailmarkt verandert, de consument verandert mee, maar markten
spelen daarop onvoldoende in, zo blijkt steeds weer uit onderzoek. De
meeste markten in ons land worden traditioneel van gemeentewege
georganiseerd. Daarbij staat klantgericht werken niet altijd centraal.
Op verzoek van de Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH)
onderzocht het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) een meer
bedrijfsmatige invulling van de warenmarkt, toegespitst op de wensen
van de consument. Zo werd onder meer een pilotmarkt gestart in
Amsterdam Nieuw-West - de Siermarkt - waarbij de marktkooplieden zélf
de organisatie van de markt ter hand namen. De resultaten blijken
veelbelovend.
Als vervolg hierop organiseren CVAH en HBD in november zes praktische
bijeenkomsten in het land onder de titel `De markt van morgen'. Hier
kunnen wethouders, beleidsmedewerkers, marktmeesters én ondernemers
samen terecht voor `inspirerende praktijkvoorbeelden en praktische tips
over het runnen van de markt als klantgerichte onderneming.' Het worden
met nadruk praktische bijeenkomsten. Maarten de Graaf van het HBD:
`Doel is dat de deelnemers aan de Markt van morgen-bijeenkomsten met de
aangeboden praktijkvoorbeelden en tips zelf direct aan de slag kunnen
op hun eigen markt. Bijvoorbeeld met de handige checklist, die men na
afloop meekrijgt.'
Hoe pak je het aan?
CVAH-voorzitter Henk Achterhuis pleit al jaren voor een meer
klantgerichte markt: `Met de kennis en ervaring die we nu met de pilots
hebben opgedaan, kunnen gemeenten en marktondernemers in het hele land
hun voordeel doen. Rode draad tijdens de Markt van morgen-bijeenkomsten
is: hoe pak je dat nou concreet aan, zo'n meer klantgerichte benadering
van je markt? We bieden overigens niet één concept of één oplossing. De
invulling zal per markt verschillen. Maar de inzet is overal dezelfde:
hoe creëer je een moderne markt die biedt wat de lokale consument wil;
waar gemeenten en ondernemers er samen aan werken om een markt neer te
zetten die echt klantgericht is
Het succes van de Siermarkt
Een van de sprekers op de Markt van morgen-bijeenkomsten is marketing-
en retailadviseur Marcel Jansen, tevens marktmanager van de pilot
Siermarkt in Amsterdam Nieuw-West: `De Siermarkt is een compleet nieuwe
markt die in mei van dit jaar is gestart. Na uitgebreid onderzoek onder
de wijkbewoners hebben we een mooie mix van food en non-food
samengesteld, passend bij de buurt. Ondernemers konden solliciteren, de
32 met de meeste kwaliteit kregen een plek. Per product hebben we maar
één ondernemer. Daardoor is de Siermarkt veelzijdig en is er geen
onderlinge concurrentie. De ondernemers runnen hun eigen markt vanuit
een stichtingsvorm, de gemeente faciliteert en regisseert op afstand.
De markt wordt nu al enorm gewaardeerd door de bewoners. De gemeente is
enthousiast, want men ervaart in de praktijk dat de nieuwe aanpak
werkt: op afstand en toch betrokken. De markt zorgt voor
koopkrachtbinding in de wijk en verlevendigt het plein. En de trotse
ondernemers voelen zich samen daadwerkelijk verantwoordelijk voor hún
markt.'
Het succes van de nieuwe Siermarkt plus vele andere praktische
voorbeelden en tips worden gepresenteerd tijdens de De Markt van
morgen-bijeenkomsten in november. Kijk voor data en locaties op
www.demarktvanmorgen.nl. Tijdens de bijeenkomst wordt het nieuwe
handboek `De markt van morgen' gepresenteerd, waarmee gemeenten en
ondernemers op hun eigen markt samen aan de slag kunnen.