SGP


van slapen'

"Je kunt er overdag niet van eten en 's nachts niet van slapen"

Het 'spoorboekloos rijden' zal tot grote overlast leiden in de landelijke gebieden. Dat zegt SGP-kamerlid Dijkgraaf in het algemeen overleg dat de Kamer voert met minister Eurlings van Verkeer. De consequentie van spoorboekloos rijden is namelijk dat veel goederenvervoer zal worden weggedrukt naar minder druk bereden lijnen, met name in de landelijke gebieden. Waar nog bij komt dat goederenvervoer per spoor nauwelijks loont: Dijkgraaf: "Je kunt er overdag niet van eten en 's nachts niet van slapen." De SGP herhaalt haar pleidooi om goederenvervoer meer over water te laten verlopen.
---

Algemeen overleg Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Dijkgraaf
7 oktober 2010

Ambities
We spreken vandaag over een voorkeursbeslissing. Een beslissing derhalve waarmee geen onomkeerbare stappen worden gezet en die geen formele status heeft in de zin van formele tracéwetprocedures. De voorkeursbeslissing geeft echter wel de kaders aan voor de verdere uitwerking van PHS.

Het PHS geeft invulling aan de spoorambities van het kabinet op middellange termijn. Centrale doelstelling is het komen tot hoogfrequent spoorvervoer op de drukste trajecten in de Randstad en het verwerken van het groeiende goederenvervoer. De hoop hierbij is uiteraard, dat het personenvervoer over het spoor aantrekkelijker wordt en de groei van de mobiliteit over de weg enigszins beperkt kan blijven. Deze doelstelling kan mijn fractie op zich prima onderschrijven.

Ik wil hierbij wel de basale opmerking maken, dat er in Nederland nog nauwelijks ervaring is opgedaan met de verhoging van frequenties en de gevolgen daarvan voor de vervoervraag. Dat heeft de minister zelf ook erkend. Dit betekent dus wel dat de gehanteerde vervoersprognoses niet getoetst kunnen worden aan praktijkinformatie. Simpel gezegd: de gedachte achter PHS is, dat een hogere frequentie leidt tot een hogere vervoersvraag. Dat is op zichzelf â vrees ik â slechts een onbewezen stelling.

We spreken dus over een gevoelen. Laten we wel zijn: ook de oude doelstelling van het kabinet om per jaar een groei te halen van 5% is nog nooit gehaald. In die zin blijft het voor mij de vraag of we niet eerst méér serieuze proeven zouden moeten doen met hoogfrequent spoorvervoer waarbij ook de effecten op de groei van het aantal reizigerskilometers worden gemeten, maar ook de âmodal shiftâ wordt bezien. Idealiter zouden we pas na dergelijke serieuze proeven moeten overgaan tot de beoogde mega-investering in het verband van PHS.

Goederenvervoer
De gepresenteerde goederenroutering heeft inmiddels heel wat stof doen opwaaien, in het bijzonder in vele Oost-Nederlandse plaatsen. Mijn collegaâs hebben ongetwijfeld dezelfde verontruste reacties, oproepen en moties uit onder meer Overijssel en Gelderland gekregen als ik. Dat is ook niet iets om laconiek over te doen. We spreken immers over zwaar goederenvervoer dat door of langs vele woonkernen voert, met alle consequenties van dien op het vlak van overlast, veiligheid, geluid, trillingen, waardedaling van woningen, etc. De zorgen rond bijvoorbeeld de IJssel- en Twentelijn zijn bepaald niet irreëel.

Terzijde: Ik zag dat er 50 miljoen euro is uitgetrokken om het effect van trillingen in het gehéle PHS-gebied te ondervangen. Het lijkt mij een illusie dat wij het hiermee redden. Of vergis ik mij?

Als het gaat om het goederenvervoer is voor mijn fractie vervoer over water veruit favoriet. Ons natte land biedt daarvoor een voortreffelijke uitgangssituatie en dat moeten we optimaal benutten. De binnenvaart is schoon, zuinig en geeft erg weinig overlast. Juist vanwege onze beperkte ruimte als dichtbevolkt landje ligt dit geheel anders voor goederenvervoer per spoor. Het is voor mij dan ook zeer de vraag of er zulke kolossale bedragen moeten worden besteed aan goederenvervoer via het spoor, zoals nu gepland. Sprekend over vervoersvolumes verdwijnt het spoorvolume in het niet ten opzichte van het vervoer over water. Helaas geldt niet alleen voor de Betuweroute, maar breder voor het goederenvervoer over spoor, dat je er overdag niet van kunt eten en je er âs nachts niet van kunt slapen. Ligt het dan niet in de rede om veel sterker in te zetten op de binnenvaart?

Betuweroute
Daarnaast: we hebben thans een hypermoderne Betuweroute, die echter nog lang niet de volledige capaciteit benut. Mijn stelregel zou zijn, dat vervoer naar Duitsland in principe wordt gedaan via deze route. Binnen Duitsland kan dan het vervoer zo nodig andere richtingen op zwenken. Ongetwijfeld is deze route niet voor ieder goederenpakket geschikt. Maar is dat erg? Over welk goederenvolume hebben we het dan precies en verdwijnt dat niet in het niet ten opzichte van het geheel van de goederenstromen? Is het proportioneel om zoveel publiek geld uit te trekken voor relatief bescheiden goederenvolumes met weinig toegevoegde waarde? Zeker als we dat afzetten tegen de consequenties voor vele dorpen en steden.

Deventer
Tot slot. Mijn fractie is blij met de opening die de minister in zijn brief biedt om alternatieven te overwegen rond de korte tweesporige boog bij Deventer. Gelet op het brede verzet in de regio is dit noodzakelijk. Ik onderstreep hierbij, dat â als wordt gekomen tot een alternatief â het niet vanzelfsprekend is de extra kosten bij de regio te deponeren. De regio wordt immers primair geconfronteerd met de nadelen van PHS, terwijl de voordelen ervan daar niet primair neerslaan. Is dit ook de insteek van de minister?