Revolutionaire mediadrager op komst dankzij Nederlandse investeerder

07/10/2010 16:44

Woodman & Co

Vernieuwende kracht weerstaat elke crisis

Als de ergste rook is opgetrokken na de beurskrach van 2000 richt gedragswetenschapper Rob Berghuis (1967) MIND HUNTER op, een zogeheten matchmaker die zich onder andere specialiseerde in het bijeen brengen van innovaties en kapitaal. Dit bedrijf heeft tijdens zijn bestaan, betrekkelijk in de publicitaire luwte, zijn sporen verdiend; met inmiddels een mooie lijst van geslaagde projecten in allerlei sectoren. Een van de jongste projecten betreft een nieuwe mediadrager: de I-compact. Tegen het einde van dit jaar zullen de eerste film- en muziekreleases op deze wonderlijke I-compact op de markt komen. De kracht van het product is ondermeer dat het onkraakbaar en niet kopieerbaar is. Eindelijk weer een mediadrager waardoor gelden terecht kunnen komen bij de artiesten die het toekomt.

Carlos Daal (1973) vertelt dat hij twee jaar geleden het licht zag om een nieuw type mediadrager te ontwikkelen. 'Het plan bleef me continu bezighouden en ik ging er zo heilig in geloven, dat het tijd werd voor daadwerkelijke ontwikkeling. Wat ik vooral nodig had, was een commerciële partner, met wie ik de markt zou kunnen openbreken, een wereldwijd patent en kapitaal.' Die partner vond Daal in Jeffrey van Alphen (1981) met wie hij The Dutch Company oprichtte en het product verder ontwikkelde. Het wereldwijde patent werd verrassend snel toegekend, maar zijn financiële buffer was niet toereikend om verder door te stoten. Binnen een paar dagen zat The Dutch Company aan tafel met een potentiële kapitaalverschaffer uit het bestand van MIND HUNTER uit Waardenburg. Daal maakte duidelijk dat hij zocht naar een partij die een risicokapitaal investering aandurfde. Het plan van Daal is beoordeeld en na een dag nadenken werd een akkoord gesloten. Volgens Daal was toen het hek van de dam. 'Als je eenmaal de financiële slagkracht in handen hebt om een idee volledig vorm te geven, en echt werkende modellen te produceren, is je overtuigingskracht naar grote marktpartijen duizendmaal groter. Inmiddels heb ik topmensen bij Sharp, Universal en Buma/Stemra gesproken, die allen spreken van de grootste elektronische innovatie sinds de CD aldus Daal.' Daal geeft toe dat het omstreden al dan niet illegale downloadsyndroom nooit volledig verdrongen zal worden, maar dat de aandrang om bijvoorbeeld een nieuw album te kopen van welke artiest dan ook, zelfs in HD en 3D, zal groeien omdat de koper zoveel méér met de I-compact kan en zal gaan doen. Daarnaast is het product op de een of andere wijze uitermate sympathiek. Een ideaal hebbeding, een cadeautje, superfunctioneel, eindeloos inzetbaar en bovenal voor elke portemonnee haalbaar. Carlos Daal: 'Begrijp je nu dat je zoiets revolutionairs als dit grootscheeps moet lanceren? En dat betekent gigantisch veel kosten voor de baat uit.'

Bij MIND HUNTER werkt een vast team van vijf mensen, in combinatie met een netwerk van honderden professionals en kapitaalpartijen, die afwisselend bij de diverse projecten betrokken zijn. Gemiddeld werkt men er aan 30 tot 40 projecten tegelijkertijd, op een manier die onvergelijkbaar is met traditioneel ingerichte ondernemingen. Al met al valt vooral op dat MIND HUNTER juist in een periode van ongekende economische en financiële crises, zich tegen de stroom in verder heeft ontwikkeld. Het leidende (inmiddels) driemanschap, Berghuis, Leers en Van Praag voelde van meet af feilloos aan, dat het rechtstreeks verbinden van high potentials (zoals innovatieve, creatieve geesten, en concept- en projectbedenkers) met bijpassende kapitaalkrachtige partijen (waaronder informal investors en management-buy-in kandidaten) vaak veel beter uitpakt dan het louter duwen tegen de loodzware bankpoorten. Zowel de kapitaal zoekende onderneming, de kapitaal biedende partij alsook MIND HUNTER zijn tot op het bot gemotiveerd om snel èn integer tot succes te komen. Participatie met eigen kapitaal, sectorkennis en/of deskundige ondersteuning kunnen worden ingezet om een gezonde groei en de dagelijkse bedrijfsvoering te faciliteren.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.mindhunter.com/home.html