ChristenUnie
ChristenUnie: elk kwartier intercity Utrecht-Zwolle
ChristenUnie: elk kwartier intercity Utrecht-Zwolle
donderdag 07 oktober 2010 16:38 Meer directe verbindingen Groningen en
Leeuwarden. De ChristenUnie wil dat het kabinet ook buiten de Randstad
investeert in het spoor en komt vandaag met een voorstel om het aantal
intercity's tussen Utrecht en Zwolle te verdubbelen.
Tweede Kamerlid Arie Slob: ,,Nu kunnen er maar twee intercity's per uur
rijden omdat ze nergens de stoptreinen kunnen passeren. In de spits
rijden extra treinen daarom vlak achter elkaar en die zitten bomvol.
Met een paar korte inhaalsporen bij stations wordt een kwartierdienst
mogelijk. Hierdoor zal het aantal reizigers ongetwijfeld fors groeien
en wordt de A28 ontlast.
Al sinds 2006 vraagt de ChristenUnie om een onderzoek naar een beter
treinaanbod richting Zwolle, Groningen en Leeuwarden. Slob: ,,Ondanks
twee aangenomen Kamermoties van de ChristenUnie en meerdere Kamervragen
heeft minister Eurlings dit nog steeds niet uitgezocht". Het Kamerlid
heeft daarom nu zelf de mogelijkheden op een rij gezet. Slob: ,,En wat
blijkt: met een relatief beperkte investering in een paar inhaalsporen
ben je er. Dat geld moet te vinden zijn als je bedenkt dat er 4,5
miljard beschikbaar is voor extra investeringen in het spoor. Van dat
geld hoeft niet alleen de Randstad te profiteren." Het Kamerlid vraagt
het kabinet dan ook een planstudie te starten voor de Veluwelijn.
Het Kamerlid stelt voor bij 2 of 3 stations inhaalsporen aan te leggen
en dynamisch verkeersmanagement toe te passen op de Veluwelijn.
Hierdoor verdubbelt de capaciteit en wordt ook de bouw van het nieuwe
station Nijkerk Corlaer mogelijk. Bovendien is er nog de mogelijkheid
om de twee extra intercity's vanaf Zwolle als stoptrein te laten
doorrijden. Slob: "Dan krijgen Groningen en Leeuwarden 4 rechtstreekse
verbindingen per uur met de Randstad en houden plaatsen als Hoogeveen
hun directe verbinding met de Randstad.