Vrije Universiteit Amsterdam
Behouden vaardigheden reanimatie met AED
* Startdatum: 07-10-2010
* Tijd: 11.45
* Locatie: Aula
* Titel: Remember fast, act skillfully. Training methods for Basic Life
Support; analysis from an educational perspective
* Spreker: W. de Vries
* Promotor: prof.dr. J.J.L.M. Bierens
* Onderdeel: VU medisch centrum
* Wetenschapsgebied: Medisch
* Evenementtype: Promotie
Wiebe de Vries concludeert in zijn promotieonderzoek dat poster-,
video- en internetopleiding veelbelovende alternatieven zijn voor
kennisbehoud van de automatische externe defibrillator en
reanimatievaardigheden, maar dat ze op dit moment nog niet voldoende
zijn ontwikkeld om ze als gelijkwaardig of zelfs beter dan de door een
instructeur geleide opleiding te beschouwen.
Jaarlijks hebben duizenden mensen een hartstilstand. Hun
overlevingskans is dan afhankelijk van het feit of er een omstander is
die kan reanimeren. Om de kans daarop te vergroten, is het goed als
zoveel mogelijk mensen opgeleid zijn in de vaardigheden van basale
reanimatie en het gebruik van een automatische externe defibrillator
(AED). De Vries ging daarom op zoek naar alternatieve opleidingsvormen,
zoals het gebruik van posters, DVD met persoonlijke oefenpoppen,
webbased trainingen. Een bijkomend probleem is echter dat de
reanimatievaardigheden snel vervallen.
Om de waarde van alternatieve opleidingsvormen te beoordelen onderzocht
De Vries diverse opleidingen. Zo trainden verpleegkundigen en
strandwachten zich met behulp van een poster en oefenmateriaal, en
niet-professionals met behulp van instructie van een DVD met een klein
persoonlijk oefenpopje of met een internetapplicatie zonder aanvullend
oefenmateriaal. De Vries vergeleek hun resultaat steeds met de
resultaten van een vergelijkbare groep die door een instructeur waren
getraind. Hij beveelt aan om het leren van basale
reanimatievaardigheden en het gebruik van een AED onderdeel te maken
van het dagelijks leven (school, werk, club, e.d.). De moderne
persoonlijke oefenpoppen en oefen-AED's geven deze mogelijkheden,
alleen de opleidingsmethoden moeten nog verder verbeterd worden.
Het volledige proefschrift is te downloaden via VU-dare
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam