Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa past informatieverstrekking aan ondernemingen aan

07-10-2010

Ondernemers die contact zoeken met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) om informatie te krijgen, moeten duidelijker te horen krijgen dat ze slechts algemene informatie kunnen krijgen. Voor toegesneden advies moeten ze tijdig doorverwezen worden naar een gespecialiseerde advocaat. Dit volgt uit een rapport van de Nationale ombudsman na een klacht over onduidelijke informatieverstrekking van de informatielijn van de NMa. In 2006 had een onderneming gebeld met een vraag om informatie; in haar beleving zou zij juridisch advies krijgen. De NMa gebruikte de verkregen informatie echter om een onderzoek naar een overtreding van de mededingingswet uit te voeren. Dit onderzoek mondde uit in een toezeggingsbesluit.

Pieter Kalbfleisch, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NMa: Wij nemen het rapport van de Nationale ombudsman zeer serieus. Het rapport bevestigt dat we alert moeten blijven op de manier waarop ondernemers contact kunnen opnemen met de NMa. Contacten met ondernemers zijn immers van groot belang voor de effectiviteit van de NMa.

De NMa is al voordat de Nationale ombudsman zijn rapport uitbracht, begonnen een aantal wijzigingen door te voeren in de communicatie met ondernemers. De informatie over de informatie- en tiplijn op de website is aangepast; er wordt nu duidelijk aangegeven dat de NMa geen juridisch advies geeft, en dat alle verstrekte informatie gebruikt kan worden bij toezichtstaken. Daarnaast krijgen bellers nu eerst een bandje te horen waarin gezegd wordt dat de NMa de informatie kan gebruiken voor haar toezichtstaak. Ten slotte zijn ook de protocollen voor de medewerkers van de informatie- en tiplijn aangepast. Telefonisch en per mail geven zij expliciet aan op welke dienstverlening van de NMa een onderneming kan rekenen. Kalbfleisch: Er is synergie tussen toezicht houden aan de ene kant en voorlichting geven aan de andere kant. Die synergie vraagt om zorgvuldigheid.

De bewuste onderneming had bij de Nationale ombudsman ook geklaagd over het persbericht dat de NMa in juni 2008 had uitgebracht naar aanleiding van het onderzoek en het in deze zaak genomen toezeggingsbesluit. De Ombudsman heeft de klacht over het persbericht niet gegrond verklaard; de NMa mocht over deze zaak publiceren zoals zij heeft gedaan.