Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Groot najaarsoffensief tegen winkelcriminaliteit van start

Vorig jaar was de CBL Week van de Veiligheid een groot succes. Supermarkten stellen daarom opnieuw in week 41 massaal het thema veiligheid centraal in de winkels. Met de medewerkers worden opnieuw de veiligheidsafspraken doorgenomen zodat iedereen zich bewust is van de afspraken die voor hem of haar gelden om zo samen te werken aan een veilige supermarkt om in te werken en te winkelen. Het CBL heeft ter ondersteuning 130.000 brochures "Ken jij jouw rol" verspreid, om medewerkers te instrueren over hun bijdrage aan een veilige winkel.

In de praktijk blijkt criminaliteit in de supermarkten toe te nemen in het vierde kwartaal. Dit heeft alles te maken met de donkere avonden en vroege ochtenden wanneer supermarkten worden bevoorraad met versproducten. Dit betekent dat medewerkers in de donkere dagen extra alert moeten zijn en gedisciplineerd veiligheidsafspraken in de winkel moeten naleven.

Alle nieuwe winkelmedewerkers in de supermarkt krijgen bij in dienst treden een passende veiligheidsinstructie. Kassamedewerkers over geldprocedures, vulploegmedewerkers over achterdeurprocedures etc. De praktijk wijst uit dat een eenmalige instructie niet genoeg is. Daarom stellen supermarkten jaarlijks het onderwerp veiligheid centraal bij alle medewerkers in de winkel. Met alle medewerkers wordt aan de hand van een speciaal daarvoor ontwikkelde brochure doorgenomen wat zijn of haar bijdrage aan veiligheid in de winkel is.

Veiligheid is in ieders belang, misschien nog het meest van de medewerkers zelf. Daarom ondersteunen ook de vakbonden CNV en FNV actief de week van de veiligheid. Het CBL is verheugd dat ook andere detailhandelssectoren en de horeca het initiatief van de supermarktbranche volgen.

Het CBL is met de Week van de Veiligheid een van de vijf projecten die genomineerd zijn voor de Hein Roethofprijs 2010. De Hein Roethofprijs wordt jaarlijks toegekend aan het beste initiatief in Nederland om criminaliteit te voorkomen, of sociale veiligheid te bevorderen en wordt georganiseerd door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) in Utrecht.

Achtergrondinformatie

In de supermarktbranche wordt jaarlijks voor ¤ 100 miljoen geïnvesteerd in veiligheids­maatregelen zoals bijvoorbeeld detectiepoortjes tegen diefstal, camerasystemen, speciale geldkluizen, professioneel waardetransport. Daarnaast zijn diverse veiligheidsprotocollen opgesteld die medewerkers moeten naleven om de criminaliteit tegen te gaan. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het openen en sluiten van de winkel, voorkomen en omgaan met winkeldiefstal en achterdeurprocedures. Alle technische en organisatorische maatregelen staan beschreven in het CBL Veiligheidsplan.

()

In het persbericht genoemde instructiematerialen, protocollen en het CBL Veiligheidsplan zijn te vinden op www.supermarkt.nl




Ingezonden persbericht